ДО
КОМИСИЯ ПО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯТА И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА КЪМ 43-ТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ЧРЕЗ
ГОСПОДИН КРАСИМИР ВЕЛЧЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ВЕРОИЗПОВДАНИЯТА И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА
Относно: процедурни правила за условията и реда за предлагане на кандидати, представянето и публичното оповестяване на документите, изслушването на кандидатите за oмбудсман и за тайното гласуване при избора на oмбудсман
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВЕЛЧЕВ,
УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Български институт за правни инициативи (БИПИ) осъществява проект „Инициатива за прозрачни парламентарни назначения“. Чрез него се опитваме да отговорим на обществените очаквания за прозрачност на Народното събрание при назначаването на висши държавни служители, от чиито решения зависи функционирането на цели обществени системи. Като част от проекта, в началото на мандата на 43-то НС, БИПИ изготви и изпрати до всички депутати Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство. Документът представлява „идеален“ модел за провеждане на назначения, гарантиращи прозрачност, почтеност и отговорност на назначаващия орган.
БИПИ приветства решението на Комисията да стартира процедурата по избор на Омбдусман на Република България в срок, който позволява да се извърши задълбочена проверка на качествата на кандидатите. Институцията на oбудсмана, въведена със Закон за омбудсмана, в сила от 01.01.2004 г., успя да се наложи като важен институционален медиатор, който се застъпва за правата и свободите на гражданите. Изборът на oмбудсман е от изключително значение за гарантиране на демократичното развитие на обществото ни и вече е обект на засилено гражданското внимание.
Същевременно, приетите от Народното събрание кратки срокове за предлагане на кандидати, представянето и публичното оповестяване на документите не кореспондират на възможностите, които ранното откриване на процедурата предлага. Нещо повече, считаме, че посоченият в Раздел II, т.1 срок от 7 дни за публично оповестяване на документите на кандидатите противоречи на чл. 89, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС), който изрично предвижда 14-дневен срок за публично оповестяване на документите. Народното събрание за трети път нарушава собствения си правилник точно по отношение на този срок (първият път беше при избора на председател на Сметна палата и вторият път – при процедурата за избор на управител на БНБ). Съкратените срокове съставят усещане за прибързаност от страна на Народното събрание и в голяма степен обезсмислят ранното стартиране на процедурата. В допълнение, те се явяват и пречка пред възможността гражданите и народните представители да проучат задълбочено кандидатите.
Както и по процедурата за избор на управител на БНБ, Ви предлагаме да се възползвате от възможностите на чл. 89, ал. 5 на ПОДНС и да изискате от кандидатите попълването на декларация за имотното състояние и произхода на средствата за придобиване на имуществото. Подобна декларация се подава, например, от кандидатите за административни ръководители – председатели – на съдилищата пред Висшия съдебен съвет и в този смисъл е установена институционална добра практика.
Извършването на задълбочена проверка на нравствените и професионални качества на кандидатите изисква Комисията да отправи питане до релевантни институции, например Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, за становище относно съществуващи или висящи производства или проверки срещу някого от кандидатите, които да служат на народните представители за вземане на решения на база на проверима информация. Предварителното проучване е изключително важен елемент от процедурата по назначаване, тъй като то би отхвърлило всякакви съмнения относно качествата на кандидатите и по този начин би придало на избрания Омбудсман допълнителна легитимност.
В подкрепа на работата на Комисията, БИПИ изпраща модел на декларация за имотното състояние и произхода на средствата за придобиване на имуществото на кандидатите.
Експертите на Института са на разположение за обсъждане и на други въпроси относно процедурните правила.