д-р Теодор Славев, Български институт за правни инициативи
С последните издихания на 48-ото Народно събрание депутатите решиха да ударят силно по независимостта на регулаторите. В изключително нагъл стил, с извънредна точка в петъчния ден, по предложение на ГЕРБ, ДПС, БСП и Български възход и малко след лидерската среща за съставяне на правителство парламентът придвижи освобождаването на Цветан Цветков – председател на Сметна палата. В проекта на решение мотиви липсват. Изказаните мнения в дебатите по решението само показаха как партийните интереси надделяха над логиката и копаят тунела към дъното на доверието в институциите.
Мандатите на всички членове на Сметната палата, включително и на председателя, са изтекли, респективно преди 9 и 10 месеца. Наглостта на вносителите на това предложение идва от факта, че след като същите политически сили позволиха да се стигне до конституционен хаос, поради неизпълнение на задълженията да избират състави на 16 други органа, днес посегнаха на една от най-старите институции в България, която е от малкото, които и днес се ползват с обществено доверие. Защо ГЕРБ, ДПС, БСП и БВ не виждат, че мандатът на управителя на НОИ е изтекъл преди 1 година и 4 месеца, на управителя на БНБ преди 1 година и 6 месеца, на главния инспектор на ИВСС и на инспекторите преди 2 години и 9 месеца, на Комисията за защита на личните данни преди 3 години и 9 месеца? Никой в парламента не поиска техните оставки. Аргументът, че светкавично се сменя председателят на Сметната палата, и поради изтекъл мандат, се разбива на пух и прах, защото посочената за временно изпълняваща функциите заместничка Горица Грънчарова – Кожарева е част от сегашния управленски екип на СП, т.е. също е с изтекъл мандат.
Практиката досега е, че смяната на ръководството на Сметната палата винаги е почивало на политически аргументи, защото самата Сметна палата се занимава с изключително чувствителната тема за това как се разходват публичните средства, включително и осъществява последващ контрол върху обществените поръчки, тоест одиторите имат инструменти, чрез които да идентифицират корупция, включително и при политическите партии и предизборните кампании. Но качествената разлика е, че преди политическите аргументи се съпътстваха с аргументи за качеството на работата на Сметната палата и за това какъв модел на устройство е подходящ. С други думи, преди депутатите си играеха да променят закона, променяйки структурата и начина на избор на ръководство и така излъчваха свои представители. Сега дори не се опитват и си играят чрез промяна на законодателство, защото просто няма време. Затова извадиха голямата бухалка.
Какви могат да бъдат истинските причини да бъде сменен Цветан Цветков? От една страна е политическото заиграване с казуса „Нексо“. Във вчерашния ден Цветан Цветков беше извикан в Комисията по бюджет и финанси относно даренията за политически партии във връзка с актуалната публична информация. На нея стана ясно, че Цветков отказва да влезе в политическия театър и посочи какви са правомощията на Сметната палата при одитирането на даренията. Отделен е въпросът какво може да се подобри в работата на Сметната палата, но това изисква законодателни изменения, а такива препоръки има и от международни организации. Йордан Цонев посочи, че причината за премахването на Цветков е финансирането на Демократична България. Само че в момента тече разследване и преди то да е приключило не би следвало да се презюмира, че някой не е спазил задълженията си. Ако трябва да се търси отговорност за дейността на „Нексо“ защо ударът на парламента не се насочи към други институции, които имат своите компетентности да разследват предполагаемо незаконно финансиране на политически партии? Оказва се, че Цветков е най-лесната изкупителна жертва, която да замаже редица неясноти около международния скандал.
От друга страна, от Продължаваме промяната и Демократична България казаха, че проблемът е в констатираното в одитните доклади на Сметна палата при одита на Българската банка за развитие и магистралите. Други аргументи бяха в посока, че бързането за премахването на председателя на Сметна палата се крие в планираните одити при санирането, горите, НЕК, водоснабдяването и мерките за противодействие на корупцията. Корнелия Нинова посочи, че нейният мотив за смяна на Цветков е засекретяването на одитния доклад за ремонт на язовирите за 500 млн. лева без обществени поръчки. Само че, Нинова е забравила, че през април 2022 г., когато се обърна към Народното събрание във връзка със същия доклад, тя поиска от депутатите да поискат доклада от Сметна палата или прокуратурата. От публична информация е ясно, че е образувано досъдебно производство по доклада, което означава, че той е в прокуратурата, а данни могат да станат публично известни само с разрешение на наблюдаващия прокурор. Но Нинова не иска по този повод оставката на главния прокурор, например.
Какъв ще е крайният ефект от саморазправянето с Цветков? Най-вероятно това ще доведе до демотивиране на одиторите в самата институция, тъй като одитите се утвърждават колективно от ръководството на Сметната палата. Институция със 140-годишна история, която в последните години се е доказала, че устоява на независимост и която има функции в общите усилия за борба с корупцията, ще бъде политически обезглавена. В правомощията на Народното събрание е да прави кадрови промени в институциите, но това трябва да става конституционно съобразно и съгласно закона, с ясни мотиви, при обсъждане и с участие на обществото. Когато това се прави с партийни мотиви и оставя съмнения за политическа саморазправа означава, че се посяга върху независимостта на регулаторите. Последните състави на парламента демонстрират съвсем явно какво означава да поставиш регулаторите в състояние на изпреварващо послушание – това е поведение на ръководителите на регулаторите в полза на тези на власт, мотивирано от изтеклия им мандат. Тоест те могат да имат угодно поведение, поради несигурността дали утре ще бъдат на работа. ГЕРБ, ДПС, БСП и БВ дадоха ясен сигнал към другите органи – внимавайте, защото все още сме тук и силни. Като едно стабилно мнозинство.
Минусът ще платим всички. Не само, защото за пореден път се разклаща независимостта на институциите, а защото Сметната палата в качеството си на върховна одитна институция участва в европейски и международни мрежи на сродни органи. Това се наблюдава стриктно от партньорите ни навън и е поредно доказателство, че не сме правова държава – едно от изискванията на други държави от ЕС да станем членове на Шенген.