Днес на свое пленарно заседание Народното събрание прие процедурните правила за избор на управител на БНБ. Това се случи без никакви дебати и при пълна липса на интерес към нормативната рамка, по която ще се извършва избора на ръководство на една от най-важните институции в страната. Нещо повече, не се взе под внимание и това, че в парламента съществува специална комисия, която разследва случилото се с КТБ. Пренебрегнато беше и критичното общественото мнение, което настоява действията на държавните институциите да осигуряват достатъчно гаранции, мерки и контрол за финансовата стабилност. Единствените предложения, направени от народния представител Емил Димитров за изискване на задълбочена концепция и план за управление от кандидатите, бяха отхвърлени без никакви съществени аргументи.
Българският институт за правни инициативи последователно изпрати становище до Комисията по бюджет и финанси и позиция до председателите на парламентарните групи (линк) по отношение на процедурните правила за избор на управител на БНБ, като последната бе подкрепена от авторитетни неправителствени организации, които поискаха от народните представители да наложат максимално високи стандарти при назначенията.
За пореден път обаче Народното събрание игнорира общественото мнение, потвърждавайки усещане за тенденциозно бързане и предрешеност на предстоящия избор. Два аргумента в подкрепа на посоченото становище: първо, Народното събрание за пореден път нарушава собствения си Правилник за организацията и дейността. В чл. 89, ал. 2 е посочен 14 дневен срок, в който документите на кандидатите се публикуват. Както при процедурните правила за избор на Сметна палата и Комисията за енергийно и водно регулиране, така и сега този срок е съкратен на 7 дни; второ, нито Комисията по бюджет и финанси, нито парламентарните групи взеха под внимание искането ни за обстойна проверка на кандидатите, чрез която да се елиминират всякакви съмнения относно техните професионални и етични качества. Ние предложихме Комисията по бюджет и финанси да изиска от кандидатите декларации за имотното състояние и произхода на средствата за придобиване на имущество, като им предложихме и модел на подобна декларация (линк). Настояхме Бюджетната комисия в парламента да е проактивна по отношение съществуващите правомощия да „изисква допълнителна информация както от кандидата, така и от съответния компетентен орган.“ (чл. 89, ал. 5 от Правилника на НС).
Екипът на БИПИ ще продължа с активния мониторинг на тази процедура, като включително ще търси и директен контакт с номинираните кандидати за управител на БНБ. Надяваме се, че ще проявят широка обществена отговорност и ще предоставят достатъчна и изчерпателна информация, която да включим в тяхното публично представяне на www.appointmentsboard.bg. Считаме, че това е единственият начин, по който се създава доверие и легитимност на институциите и се гарантира реална прозрачност на избора, а не мнима публичност, каквато наблюдаваме в момента.