Профил на Национална здравноосигурителна каса

Профилите на държавни органи в Appointmentsboard.bg включват накратко основната информация за техните структура, организация и дейност. Подробни данни за всяка институция могат да бъдат намерени в съответните нормативни актове и официални уеб страници.

Контакти Национална здравноосигурителна касаАдрес: България, София 1407, ул. Кричим №1Телефони:Пресцентър: 02 9659 254; 02 9659 157Електронна поща: nzok@nhif.bg
Официална интернет страница http://www.nhif.bg/web/guest/home

Статут Националната здравноосигурителна каса е юридическо лице, което се състои от Централно управление #8211; със седалище в София, и районни структури във всеки от 28-те областни центрове на България. Основна цел на НЗОК е да осигурява и гарантира свободен и равнопоставен достъп на осигурените лица до медицинска помощ #8211; чрез определен по вид, обхват и обем пакет от здравни дейности, както и свободен избор на изпълнител, сключил договор с районна здравноосигурителна каса. С дейността си Националната здравноосигурителна каса цели подобряване на  качеството на живота на българските граждани чрез регулиране и повишаване на социалната, здравната и икономическата ефективност на разходите за здравеопазване; подобряване на качеството на предоставените услуги и на равнопоставеността при тяхното използване; въвеждане на механизми за достойно заплащане на медицинските специалисти, както и положителна промяна в отношенията между лекар и пациент.
История През 1998 година Народното събрание прие Закон за здравното осигуряване. С него беше въведено задължителното здравно осигуряване. По силата на чл. 6, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване е създадена Националната здравноосигурителна каса, която започва да функционира на 15 март 1999 година.
СъставОргани на управление Управителните органи на НЗОК са Надзорният съвет  и Управителят. Състав на управителните органи на НЗОК към 15.02.2015 г.:Управител – д-р Румяна Тодорова (мандатът й изтече на 12.02.2015 г.)Надзорен съвет (9 члена):

  1. Един представител на представителните организации за защита правата на пациентите;
  2. Двама представители на представителните организации на работниците и служителите;
  3. Двама представители на представителните организации на работодателите;
  4. Четирима представители на държавата, един от които е изпълнителният директор на Националната агенция за приходите.

Състав на Надзорния съвет на НЗОК:

  1. Кирил Ананиев – Председател, заместник #8211; министър на финансите
  2. Бойко Атанасов #8211; изпълнителен директор НАП
  3. д-р Бойко Пенков #8211; заместник #8211; министър на здравеопазването
  4. доц. д-р Мариана Василева #8211; директор дирекция „Международни проекти и специализирани донорски програми“, Министерство на здравеопазването
  5. Петко Кенанов – КЗЗ
  6. Д-р Иван Кокалов – КНСБ
  7. Тома Томов #8211; КТ #8220;Подкрепа"
  8. Григор Димитров – БСК

Деян Денев #8211; КРИБ

Мандат 5 години
Правомощия
  1. Осъществява задължителното здравно осигуряване;
  2. Участва в преговорите и в подписването на Националния рамков договор (НРД)с представителите на съсловните организации на лекарите и стоматолозите;
  3. Гарантира достъпност и равнопоставеност при обезпечаването на осигурените лица с медицинска помощ в рамките на гарантиран пакет услуги, както и пълно или частично заплащане на лекарствените средства по списъците в НРД;
  4. Прави анализи и предложения за вида и обема медицинска помощ, по видове медицински дейности и стойността им;
  5. Управлява резерва от средства на НЗОК и разпределя паричните средства на НЗОК към районните здравноосигурителни каси за осъществяване на задължителното здравно осигуряване;
  6. Разработва годишен бюджет на НЗОК и се отчита за изпълнението му;
  7. Разработва модели за заплащане на изпълнителите на медицинска помощ;
  8. Изгражда, развива и управлява национална информационна система за нуждите на задължителното здравно осигуряване;
  9. Сключва договори за заплащане на лекарствени средства и консумативи с производители, доставчици и аптеки по списъци на лекарствени средства, утвърдени в НРД;
  10. Осъществява международна дейност на основата на двустранно и многостранно сътрудничество, и администрира проекти, по които НЗОК е страна;
  11. Системно информира осигурените лица за мерките по опазване и укрепване на здравето им;

Осъществява медицински и финансов контрол върху задължителното здравно осигуряване.

Уредба на устройството и правомощията   (нормативни документи) Закон за здравното осигуряване; Закон за здравето
Бюджет Бюджетът на НЗОК е основен финансов план за набиране и разходване на паричните средства на задължителното здравно осигуряване и е отделен от държавния бюджет.Приходите на НЗОК се набират от:

  1. осигурителни вноски;
  2. трансфери от държавния бюджет за осигурителните вноски на лица;
  3. лихви и приходи от управлението на имуществото на касата;
  4. приходи, регламентирани с други закони в полза на здравното осигуряване;
  5. възстановяване на направени осигурителни разходи в предвидените в нормативните актове случаи;
  6. глоби и наказателни лихви;
  7. такси, определени с тарифа на Министерския съвет;
  8. ликвидационни дялове от търговски дружества -длъжници, обявени в ликвидация;
  9. целеви субсидии от държавния бюджет за изпълнение на задължения, които произтичат от прилагането на правилата за координация на системите за социална сигурност;
  10. дарения и завещания;
  11. други източници, включително субсидии (трансфери) от държавния бюджет, в т.ч. и чрез бюджета на Министерството на здравеопазването по чл. 82, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 3 от Закона за здравето.

При недостиг на средства, могат да се ползват краткосрочни безлихвени заеми от държавния бюджет.

В бюджета на НЗОК задължително се предвижда резерв, включително и за непредвидени и неотложни разходи.

Първостепенен разпоредител със средствата на НЗОК е управителят на НЗОК, а директорите на РЗОК са второстепенни разпоредители с тях.

Управителят на НЗОК внася чрез министъра на здравеопазването в Министерския съвет проект на закон за бюджета на НЗОК в сроковете, предвидени за представяне на проекта на закон за държавния бюджет на Република България за следващата календарна година.

Проектът на закон за годишния бюджет на НЗОК се разглежда от Народното събрание едновременно с проектите на закони за държавния бюджет и за бюджета на държавното обществено осигуряване.

Със Закона за бюджета на НЗОК задължително се определят и размерът на задължителната здравноосигурителна вноска, приходите и разходите по бюджетна класификация, както и диференцираните разходи по здравноосигурителните плащания за:

  1. първична извънболнична медицинска помощ;
  2. специализирана извънболнична медицинска помощ;
  3. дентална помощ;
  4. медико-диагностични дейности;
  5. лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, предназначени за домашно лечение на територията на страната;

5а. медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ;

  1. болнична медицинска помощ;

6а. лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болничната медицинска помощ;

  1. други здравноосигурителни плащания, предвидени в НРД;
  2. медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност.

В случай, че проектът на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса не бъде приет от Народното събрание до началото на бюджетната година, осигурителните приходи се събират и осигурителните разходи се извършват съобразно утвърдения бюджет за предходната година, а за издръжката на Националната здравноосигурителна каса се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година.

Годишният отчет за изпълнение на бюджета и отчетът за дейността на НЗОК се внасят от управителя на НЗОК чрез министъра на здравеопазването и Министерския съвет в Народното събрание не по-късно от 30 юни следващата година.

Възнаграждения Няма данни

Изисквания за заемане на ръкодовната длъжност в органа Управител на НЗОК може да бъде лице, което отговаря на следните изисквания:

  1. има придобито висше образование с образователно-квалификационна степен #8220;магистър";
  2. има минимум три години професионален опит в областта на управлението на здравеопазването, банковото, застрахователното или осигурителното дело.
Изисквания към останалите членове на органа Не могат да бъдат членове на надзорния съвет лица, които са:

  1. народни представители или министри;
  2. членове на управителни или контролни органи на лечебни заведения, съдружници или акционери, притежаващи над 5 на сто от капитала на лечебните заведения, включително лицата, учредили лечебните заведения по чл. 8, ал. 1, т. 1 и т. 2, буква #8220;а" и буква #8220;б" от Закона за лечебните заведения, или работят по трудов договор в лечебно заведение;
  3. собственици, членове на управителни и контролни органи на търговски дружества или еднолични търговци с предмет на дейност производство, внос, търговия на едро или дребно с лекарствени продукти; съдружници или акционери, притежаващи над 5 на сто от капитала на търговски дружества с предмет на дейност производство, внос, търговия на едро или дребно с лекарствени продукти или работят на трудов договор в тези дружества.
  4. директори на РЗОК, техните съпрузи или лицата, с които се намират във фактическо съжителство, или техните роднини по права или по съребрена линия до четвърта степен включително;
  5. служители по трудово правоотношение в НЗОК и РЗОК;
  6. били членове на управителен или контролен орган на търговско дружество или неограничено отговорни съдружници в дружества, прекратени поради несъстоятелност, при което са останали неудовлетворени кредитори;
  7. еднолични търговци, изпаднали в несъстоятелност, при което са останали неудовлетворени кредитори;
  8. лишени от право да заемат материалноотговорни длъжности;
  9. осъждани за умишлено престъпление от общ характер.
Процедура по избор Представителите на представителните организации за защита правата на пациентите се избират и освобождават от организациите, признати по реда на чл. 86в от Закона за здравето.Представителите на представителните организации на работниците и служителите и на представителните организации на работодателите се избират и освобождават от организациите, признати по реда на чл. 3 от Кодекса на труда.Председателят на надзорния съвет и останалите трима представители на държавата в надзорния съвет се определят и освобождават с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването.Управителят на НЗОК се избира от Народното събрание за срок от 5 години.Предложения за избор на управител на НЗОК могат да се правят от парламентарните групи.
Предсрочно прекратяване на правомощията на членовете на органа Предсрочно освобождаване на член на Надзорния съвет се извършва:

  1. по негова молба;
  2. при обективна невъзможност да изпълнява задълженията си за срок, по-дълъг от 6 месеца;
  3. по решение на Министерския съвет или на съответните организации по чл. 13, ал. 2 и 3 от ЗЗО.

На мястото на предсрочно освободения член на надзорния съвет или при смърт се избира по реда на чл. 13 от ЗЗО нов член за срок до края на мандата на съвета. Предсрочно прекратяване на мандата на управителя на НЗОК става с решение на Народното събрание при:

  1. влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер;
  2. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси;
  3. системно нарушаване на неговите задължения, неизпълнение на решение на надзорния съвет или извършване или допускане извършването от други лица на груби или системни нарушения на задължителното здравно осигуряване;
  4. обективна невъзможност да изпълнява задълженията си като управител за срок, по-дълъг от три месеца;
  5. подаване на оставка;
  6. смърт.

В случай на предсрочно прекратяване мандата на управителя на НЗОК надзорният съвет възлага на подуправителя на НЗОК временно да изпълнява длъжността управител на НЗОК. Народното събрание приема решение за избор на нов управител на НЗОК в срок, не по-дълъг от 30 дни от прекратяването на договора на управителя в случаите по ал. 4 от ЗЗО.

Срок за избор на нов състав при изтичане на мандата на органа Няма данни
Предвидени действия при липса на избор до изтичане на мандата на органа Няма данни

Отчетност

Решението на Народното събрание за приемане на отчета заизпълнение на бюджета и отчета за дейността на НЗОК се обнародва в #8220;Държавен вестник".

Отчети на НЗОК

Хронограма на избора


ДлъжностДата на решение на НС за стартиране на процедура и дата на изборСрок за номинацияДата на обнародванеДата на влизане в сила Нормативно основаниеКандидатиИзбранПредложен от
Управител на НЗОКСтартиране на процедура: 18.02.2015 г.

Дата на избор: 12.03.2015 г.
5 дни /до 23.02.2015 г./17.03.2015 г.

ДВ 20/17.03.2015 г.
17.03.2015 г.чл. 84, т. 8 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 19, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване 1. д-р Глинка Комитов
Снимка БГНЕС

Снимка БГНЕС

д-р Глинка Комитов1. ПГ на ПП ГЕРБ

 

Гласуване


ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

73

0

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

0

20

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

0

0

7

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

13

0

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

15

0

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

8

0

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

0

1

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

7

0

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

1

1

0

ЗА

ПРОТИВ

ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ

117

22

7

Видео

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!