ХРИСТО ИВАНОВ*

Разказват, че като президент Бил Клинтън си напомнял кое е важното, като държал на стената си надпис: “Икономиката, глупако!” С последния си доклад Европейската комисия (ЕК) също закача на стената на кабинета на властта в София един приоритет – назначенията на високи държавни постове.

ЕК изброява всички скандали в Конституционния съд и ДАНС и прозрачно намеква, че ако управляващите продължават да игнорират сериозните проблеми на текущата кандидатура за главен съдебен инспектор, тя също може да се превърне в криза. Подчертава и вниманието, с което ще проследи избора на нов председател на Върховния касационен съд.

От друга страна, докладът прилича на гробище за домашни любимци, из което белеят костите на всички органи, които бяха създавани и преустройвани като “решителна стъпка” в борбата с корупцията и “пробив” в реформата: комисиите за конфискация и за конфликт на интереси, специализираните съд и прокуратура, Висшият съдебен съвет и инспектората към него, БОРКОР и ДАНС. Ако в процедурите по конституиране на тези органи е имало някаква публичност, докладът документира техните пороци. В случаите, в които всичко е минало тихо и под масата – става ясно, че комисията отдава последвалите провали точно на този факт. Докладът настоява за осигуряване на отговорно лидерство за реформа. А препоръките са фокусирани в огромна степен точно върху темата за назначенията.

Очевидно ЕК придава нарастващо значение на процедурите, по които се избират хора на ръководни позиции като гаранция, че така може да се излъчат неопетнени, компетентни и независими лидери, способни да проведат реални реформи. Този приоритет се отнася на първо място за съдебната власт, но ЕК настоятелно препоръчва разпространяването на модела за всички органи в обхвата на мониторинга.

Това не е случайно. Въпреки че процедурите за назначения не могат да бъдат магическото средство, което самостоятелно и веднага да реши всичките ни проблеми, те могат да имат ключово значение за постепенното спиране на гнилостните процеси в главата на държавната ни риба. Докато в класическата конституционна теория държавната власт е разделена на три, модерното държавно строителство предполага една сложна екосистема от специализирани регулаторни и контролни органи, в сложни взаимни баланси и всеки със своята специфична мяра на независимост. Властта се взема на избори, но реалното разгръщане на едно управление става чрез попълване на ръководните постове в целия този институционален периметър. Докато по телевизията показват няколко “супергероя”, реалните резултати в края на мандата зависят от това как работи тази система, а значи и от това какви хора и с какъв мандат я оглавяват.

Точно това е и теренът, на който се презарежда и консумира тайната власт. Кръгове, кланове, лобита и прочее ята корупционни скакалци, имат за главна цел да спазарят свои хора на тези ръководни позиции и след това чрез тях да участват в раздаването на порциите. Това са аортите на корупционната кръвоносна система и поставянето им под обществен контрол е важно за нейното постепенно пресушаване.

Точно за това огромната част от големите сътресения в последните години са свързани именно с подобни назначения. На пръв поглед процедурите не доведоха до позитивен резултат – освен няколкото скандала те не попречиха на провеждането на спектакли, изобразяващи прозрачност, но водещи до същия резултат.

Ако обаче си дадем сметка, че изчистването на държавното управление не може да бъде еднократен акт, процесът, на който сме свидетели, не е толкова безнадежден. Дори в началото да не водят до назначаване на качествени лидери, тези процедури доказаха, че имат ефект.

На първо място, за първи път на политическата сцена се появи фигурата на “неизбираемия кандидат”. Ако преди нашият елит беше един колективен Калигула, който можеше да вкара и коня си в държавната власт, днес това става все по-трудно. Макар и мъчително бавно, партийните и котерийните тартори започват да схващат, че преди да издигнеш някого, не е зле да пуснеш името му в гугъл. Това пък на свой ред значи, че мераклиите за кариера ще трябва все повече да внимават какво излиза за тях в търсачката. Така постепенно периметърът за красив живот, непомрачен от съобразяване със закон и морал, се ограничава.

На второ място, видно е, че там, където процедурата осигури някаква прозрачност и време за реакция и общественото ни мнение някак успее да се фокусира върху нея, възможност за граждански контрол има. Засега под формата на стопиране на нетърпими кандидатури. Постепенно някой ще направи и великото откритие, че издигането на качествена кандидатура в една процедура, която насочва медийното внимание към този факт, може да донесе повече политически капитал от пробутването на поредния съмнителен тип с тефтерче.

Изводът е, че за всички подобни назначения е наложително въвеждането на единен процедурен стандарт. Той следва да включва следните минимални елементи:

– Прозрачност на процеса по издигане на номинации – трябва да е ясно как и по какви критерии е била излъчена точно тази номинация и кой поема отговорността за нея.

– Проверка на качествата и съмненията – трябва да има много ясно задължение за органа, провеждащ избора, да направи собствена изчерпателна проверка за наличието на професионални и нравствени качества и да изчисти всички разумни съмнения, които съществуват в общественото пространство. Това трябва да стане не чрез събиране на всякакви бележки и удостоверения, а в рамките на собствено проучване. За да се гарантира неговата сериозност, то трябва да бъде достатъчно прозрачно, като всички документи се публикуват. А в процедурата по изслушване да се гарантира правото на медиите и заинтересованите лица да поставят въпроси и да получат реални отговори.

– Гарантирано обществено участие – медиите и заинтересованите групи и организации трябва да имат гарантирана възможност да участват в обсъждането на правилата на процедурата и формирането на съответната комисия, която ще я проведе; да получат цялата необходима информация за кандидата, да проследят работата на избиращия орган и да поставят въпросите си по време на обществено изслушване.

От инструментална гледна точка това предполага:

– Разписване на конкретни изисквания за начина на издигане на номинации и неговото документиране.

– Създаване на комисия по избора с обществено участие в този процес и с административен капацитет.

– Задължение за публикуване на максимално широк кръг данни за кандидатите и подготовката на подробен доклад, в който комисията по избора да отрази какви проверки е направила и какви са изводите .

– Провеждането на обществено изслушване с ясен регламент и гаранции за възможност на медиите и заинтересованите лица да поставят въпроси и да получат отговор.
В идеалния случай подобен стандарт ще кристализира в демократичната ни практика. И съдейки по собствените ми наблюдения, това постепенно се случва. Когато преди няколко години започнахме да настояваме за подобни процедури, това звучеше напълно безсмислено на всички. Днес вече има много висока степен на обществено очакване за правила за назначенията. Но подобно натрупване изисква време и ако не сме готови да чакаме години, стандартът трябва да бъде фиксиран нормативно.

Доколкото става дума за много широк кръг органи, чието ръководство се назначава от различни институции и държавни власти (от парламента, правителството, съдебната власт, президента и пр.), често в комбинация, въвеждането на подобен стандарт би изисквало масирана ревизия в множество закони и подзаконови актове. Предимството на този подход е, че така може да бъдат отчитани съответните специфики. Алтернативно това би могло да стане с отделен рамков (но подробен) закон.

Проблем и на двата подхода е, че законодателят е доказал своята неудържима склонност към шикалкавене. Дори дадена материя да бъде уредена по приличен начин, с преходните и заключителните разпоредби на някой друг закон винаги може да се промушат ревизии, които да обезсмислят всичко.

Най-сигурно би било основата на този стандарт да бъде заложена в конституцията, за да се гарантират максимално широк обхват и стабилитет. На тази база вече може да се приеме рамков закон или типови промени в специалните нормативни актове, без страх от номерата на парламентарните лъвове и лъвици.

* Авторът е юрист, програмен директор на Българския институт за правни инициативи

Източник: Вестник “Труд”

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

януари 2024
П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

В ПАРЛАМЕНТА:

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова изрази надежда библиотеките да бъдат храмовете, които да върнат вярата в един по-добър свят. Председателят на парламента  връчи специалната награда на Столична библиотека за най-четен автор на десетилетието на проф. Цочо Бояджиев. На церемония в Столичната библиотека бяха раздадени отличията за 2024 г. За най-четен автор на десетилетието (2014 – 2024 г.) бяха наградени и Георги Господинов, Захари Карабашлиев, Стефан Цанев и Здравка Евтимова. Наталия Киселова цитира думи, изречени през 1907 г. от първия професор по конституционно право Стефан Киров, според когото университетът има една роля и тя не е просто да учи студентите [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова участва в тържественото отбелязване на 30-ата годишнина от създаването на Студентския дипломатически клуб при Софийския университет „Св. Климент Охридски“. По време на събитието тя беше отличена с почетния знак на клуба за подкрепата, която е оказвала през годините за развитието на неговата дейност и за студентите, които са част от организацията. В своето обръщение Наталия Киселова подчерта ролята на клуба като двигател за активната и вдъхновяваща среда в университета. „Като преподавател в специалност „Международни отношения“ мога да отбележа, че през последните пет години Студентският дипломатически клуб значително разшири своята дейност. Заедно успяхме да реализираме [повече]

Народното събрание избра Росен Желязков за министър-председател на Република България. Депутатите одобриха предложената от него структура на Министерски съвет и избраха членовете на правителството. Кандидатурата на Росен Желязков за министър-председател на Република България подкрепиха 125 народни представители, а 114 бяха против. Със същия резултат бяха и гласуванията за структурата и за състава на новия кабинет. Томислав Дончев беше избран за вицепремиер и министър на иновациите и растежа, Гроздан Караджов за вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията, Атанас Зафиров за заместник министър-председател без портфейл, Теменужка Петкова за министър на финансите, Даниел Митов за министър на вътрешните работи, Георг Георгиев за [повече]

Ученици от ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в град Ихтиман поздравиха народните представители по случай празника Василица. Отбелязването му на 14 януари е свързано с легендата, според която Банго Василий е закрилник и спасител на ромите. Той възстановява мост, по който да преминат ромите, след като същият е бил разрушен и така спасява давещите се. Празникът се почита от ромската общност като семеен и дава началото на новата година. Събитието беше организирано в сътрудничество с Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. Младежите представиха музикални изпълнения и отправиха послание към народните представители за здраве и късмет. Гостите благодариха на [повече]

Народното събрание прие на второ четене промени в Закона за съдебната власт. Те предвиждат започналите процедури по чл. 173, ал. 1 от закона, които не са приключили с указ на президента за назначаване към датата на обнародване на измененията, да бъдат прекратени. Разпоредбата от промените в Закона за съдебната власт беше приета единодушно с 232 гласа „за“. Едно и също лице да няма право за повече от шест месеца да бъде временно изпълняващ функциите на главен прокурор, на председател на Върховния касационен съд или на Върховния административен съд, предвиждат измененията. При предсрочно прекратяване или изтичане на мандата на главния прокурор, [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова присъства на празника Сурва в град Батановци и в село Мещица, Пернишко. На 13 януари десетки сурвакари в двете населени места спазиха традицията и излязоха маскирани, за да изпълнят обичая, който от 2015 година е част от Списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО. На откриването на Сурва в Батановци председателят на парламента Наталия Киселова отбеляза, че е имала възможност на този празник да види нещо уникално, да стане свидетел на това как се съхраняват културата и фолклора. Чрез усилията да бъде прогонено злото и да възтържествува доброто, през звъна на чановете и неповторимия [повече]

Ученици от ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в град Николаево отправиха поздрав в Народното събрание по случай празника Василица. Отбелязването му на 14 януари е свързано с няколко легенди, като в някои от тях Банго Василий е закрилник и спасител на ромите. Почита се от ромската общност като семеен празник и начало на новата година. Децата изпълниха фолклорен танц, както и песните „О, Васили, дае“ и „Коледари“. Наталия Киселова приветства младежите с пожелание за здраве и много шестици. Тя им благодари за милите думи и изрази надежда, че 2025 година ще бъде хубава за всички.  Гостите благодариха на председателя [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова поздрави Алберт Попов по повод първата му победа за Световната купа по ски алпийски дисциплини в  курорта Мадона ди Кампильо, Италия. Върховото Ви постижение, плод на упорит труд и постоянство в преследване на мечтата, затвърди името Ви на един от най-успешните български скиори, пише в поздравителния адрес на председателя на парламента. С Вашето безупречно спускане и отлично време във втория манш България постигна втората си победа в историята на Световната купа, а всички ние сме във възторг от убедителния резултат, който Ви качи на най-високия връх в слалома, подчертава Наталия Киселова. „Вие доказахте, че [повече]

Последвайте ни: