Контакти | Комисия за енергийно и водно регулиранеАдрес: България, София 1000, бул. „Княз Ал. Дондуков” №8-10Телефони:Деловодство: 02 9359 628Телефон за граждани: 02 9359 715
Факс: 02 988 8782 Електронна поща: dker@dker.bg Работно време с граждани: 10:00 до 16:00 часа |
Официална интернет страница | http://www.dker.bg/index.php?P=376 |
Статут | независим специализиран държавен орган на Република България, регулатор на два сектора: енергетика и водоснабдяване и канализация. |
История | Държавната комисия за енергийно регулиране е създадена с Постановление 181 на Министерския съвет на Република България от 10/09/1999 г. на основание чл. 11 ал. 2 от Закона за енергетиката и енергийната ефективност. Със Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (обн., ДВ, бр.18 от 22.02.2005 г., ЗРВКУ) е изменен Закона за енергетиката(обн., ДВ, бр.107 от 9.12.2003 г., ЗЕ) и комисията е трансформирана в Държавна комисия за енергийно и водно регулиране. Със Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката (обн., ДВ, бр. 17 от 6.3.2015 г.) комисията е трансформирана в Комисия за енергийно и водно регулиране. |
Състав | Комисията е колегиален орган и се състои от 9 членове, включително председател.
Състав на комисията към 25 април 2018 г.: Иван Иванов #8211; председател на КЕВР Александър Йорданов – член на КЕВР Валентин Петков #8211; член на КЕВР Георги Златев – член на КЕВР Димитър Кочков – член на КЕВР Евгения Харитонова #8211; член на КЕВР Ремзи Осман – член на КЕВР Светла Тодорова #8211; член на КЕВР |
Мандат | Мандатът на членовете на комисията е 5 години с право на не повече от два пълни последователни мандата. |
Правомощия | Комисията е постоянно действащ орган, който заседава, ако присъстват повече от половината от членовете.Комисията разглежда и решава въпросите, свързани с регулиране на цените в енергетиката и на В и К услугите и постъпилите жалби в два състава, както следва:
Комисията се произнася с мотивирани решения, които са индивидуални или общи административни актове. Решенията се приемат с мнозинство повече от половината от членовете, от които поне:
Въздържане от гласуване не се допуска. Начинът на гласуване на всеки гласувал и мотивите на всеки гласувал против се отразяват в протокол към решението. Заседанията на комисията са открити, когато се разглеждат заявления или искания, свързани със:
В случаите, когато се оповестява защитена по закон информация, заседанията на комисията по ал. 5 се провеждат при закрити врата, като на тях могат да присъстват само членовете на комисията и страните по съответното производство. Решенията на комисията по ал. 5 и 6 се вземат в закрито заседание и се обявяват по ред, определен в правилника по чл. 16, ал. 1. При осъществяване на правомощията си комисията прилага процесуалните правила, предвидени в този закон, а за неуредените в него случаи #8211; правилата на Административнопроцесуалния кодекс. Решенията, включително мълчаливият отказ на комисията, се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Обжалването не спира изпълнението на решението. Искането за спиране изпълнението на оспорено по съдебен ред решение е недопустимо, освен по отношение на решения, с които се налагат санкции, решения за прекратяване и отнемане на лицензии и решения за отнемане на сертификати за независимост на оператори на преносни мрежи. |
Правомощия на председателя | Председателят на комисията:
|
Правомощия на заместника на председателя | Няма |
Уредба на устройството и правомощията (нормативни документи) | Закон за енергетиката; Закон за енергията от възобновяеми източници; Закон за водите; Закон за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги. |
Бюджет | Комисията е първостепенен разпоредител с бюджет.Приходите по бюджета на комисията се набират от:
Когато годишните постъпления от такси по този закон превишават или не достигат за покриване на необходимите разходи по бюджета на комисията за следващата календарна година, председателят на комисията може да прави предложение за преразглеждане на размера на таксите. |
Възнаграждения | Възнагражденията на членовете на комисията се определят както следва:
2.на останалите членове #8211; 85 на сто от три средни месечни заплати на наетите лица по трудово и по служебно правоотношение в сектора #8220;Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и газообразни горива" съобразно данни на Националния статистически институт. |
Изисквания за заемане на ръкодовната длъжност в органа | Няма |
Изисквания към останалите членове на органа | За членове на комисията могат да бъдат избирани дееспособни български граждани, които:
а) стаж в областта на енергетиката #8211; за четирима от членовете на комисията; б) стаж в областта на водоснабдяването и канализацията #8211; за двама от членовете на комисията; в) юридически стаж #8211; за един от членовете на комисията; г) стаж в областта на икономиката #8211; за един от членовете на комисията; д) стаж в областта на енергетиката или в областта на водоснабдяването и канализацията #8211; за председателя на комисията;
Членовете на комисията не могат да бъдат свързани лица по смисъла на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Членовете на комисията не могат да заемат друга платена длъжност или да извършват друга платена дейност освен по международни проекти и програми, свързани с дейността на комисията, научна, преподавателска или дейност, регламентирана в Закона за авторското право и сродните му права. |
Процедура по избор | Изборът на нови членове на комисията се произвежда не по-рано от три месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата на действащите членове. Членовете на комисията продължават да изпълняват функциите си и след изтичането на мандата им до встъпване в длъжност на новите членове.Членовете на комисията се избират след проведена публична процедура.Предложения за избор на членове на комисията могат да правят народните представители и парламентарните групи.Народното събрание избира поотделно председателя и останалите членове на комисията.Членовете на комисията полагат пред Народното събрание клетвата по чл. 76, ал. 2 от Конституцията на Република България. |
Предсрочно прекратяване на правомощията на членовете на органа | Пълномощията на член на комисията се прекратяват предсрочно:
(2) В случаите по ал. 1, т. 1, 4, 6 и 7 основанията се обявяват от председателя на Народното събрание пред Народното събрание. (3) В случаите на предсрочно прекратяване на пълномощията на член на комисията нов член се избира в двумесечен срок от влизането в сила на решението за прекратяване по ал. 1, т. 2, 3 и 5, или от обявяването по ал. 1, т. 1, 4, 6 и 7. Новоизбраният член довършва мандата на лицето, на чието място е избран. |
Срок за избор на нов състав при изтичане на мандата на органа | Изборът на нови членове на комисията се произвежда не по-рано от три месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата на действащите членове. |
Предвидени действия при липса на избор до изтичане на мандата на органа | Членовете на комисията продължават да изпълняват функциите си и след изтичането на мандата им до встъпване в длъжност на новите членове. |
Отношения с граждани и юридически лица | (Описание на процедурите по приемане на сигнали, извършване на проверки, контакт с лица като цяло.) |
Отчетност | КЕВР публикува годишен доклад за дейността си, включително за резултатите от контрола за недопускане ограничаването и нарушаването на конкуренцията на енергийните пазари и за тяхното ефективно функциониране, като изпраща доклада до Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (АСРЕ) и до Европейската комисия.Годишни доклади на КВЕР |