* Интервю на Самуил Огнянов, 24 часа

Премиерът Бойко Борисов ме покани след консултации с широк кръг от хора, казва кандидатът за шеф на БНБ, предложен от ГЕРБ.

България трябва да влезе в единния банков надзор.

Нужен е стрес тест на активите на банките, но да е през юли 2016 г.

– Г-н Радев, какво ви накара да приемете поканата да оглавите БНБ?

– На първо място, възможността да направя нещо полезно за страната си в труден момент и на толкова отговорна позиция. Разбира се, и начинът, по който беше отправена поканата: необходим ни е професионалист с доказани качества в страната и чужбина без политически и бизнес обвързаности.

– Кой ви покани?

– Премиерът Борисов, който ме информира, че е консултирал поканата с широк кръг от хора. Получих също така ясни индикации за подкрепа от парламентаристи от различни групи и колеги от съсловието, чието мнение високо ценя.

– От ГЕРБ ви посочиха като най-подходящ за поста. Защо смятат така? Все пак от години не сте в България.

– Те могат най-добре да отговорят на този въпрос. Предполагам, че са взели предвид факта, че

моят опит е граден и тестван в България, при това в трудни условия

Все пак съм бил зам.-министър на финансите в шест правителства и основателно или не, някои ме свързват с постигнатата фискална консолидация.

Именно опитът и постиженията ми в България са основната причина да бъда приеман добре навън, а не обратното. Друг фактор, който те най-вероятно са отчели, е десетгодишният ми опит в управление на банки, включително участието ми в управлението на най-старата международна банка за развитие в Европа.

– Държите ли да получите подкрепа от всички партии в парламента?

– Всеки би се радвал да получи широка подкрепа, но в случая въпросът е не толкова личен, колкото институционален. При сегашната криза на доверие в БНБ и при безпрецедентната ситуация на юг от нас управител с половинчат политически мандат би бил институционален проблем за страната. В този смисъл трудно би се намерил по-лош момент от сегашния за тяснопартийни сметки при вземането на решение за нов управител на БНБ и неговия екип.

– Какви спешни промени са нужни в БНБ?

– Има сериозен проблем със структурата на управление на БНБ. В момента почти

всички правомощия и отговорности по банковия надзор са концентрирани в един от подуправителите

на банката, чиято позиция при това е вакантна от доста дълго време.

Това прави цялата система на надзор силно уязвима на външен натиск и влияние. Тук са необходими бързи законодателни промени, които да ангажират отговорността на управителя и на целия управителен съвет.

– Трябва ли банковият надзор да има по-широки правомощия?

– Правомощията на банковия надзор са достатъчни, но трябва да се промени начинът, по който те се упражняват от управителния съвет. Една от най-важните непосредствени задачи е да се реорганизира дейността на надзора в съответствие с Базелските принципи за ефективен банков надзор, които са признатият международен стандарт в тази сфера. Ако бъда избран за управител, подробен план за развитие на банковия надзор в съответствие с тези принципи ще бъде подготвен и публично обявен не по-късно от края на септември.

– Може ли да има гаранция, че няма да се повтори случаят КТБ?

– Проблеми в банковия сектор е имало и ще има. Целта е да се създаде надеждна институционална рамка, която да гарантира, че те няма да прераснат в криза, подобна на тази с КТБ. Основа на тази рамка ще бъде законът за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции, чийто проект вече е подготвен от правителството с експертно участие от БНБ.

Проектът предвижда, наред с другите промени, създаването на специално звено за преструктуриране към БНБ, независимо от структурите, отговорни за банковия надзор, и фонд за преструктуриране на банки, попълван от самите банки и управляван от фонда за гарантиране на влоговете.

Необходимо е законът да бъде приет възможно най-скоро,

което ще позволи на новото ръководство на БНБ да пристъпи без отлагане към неговото изпълнение.

– Как оценявате предложенията, които дават възможност за одържавяване на банки?

– Това е само една крайна и временна мярка от всеобхватния инструментариум, предвиден в този законопроект, който включва редица други инструменти и мерки за постигане на финансова стабилност при проблеми в банковия сектор.

Законодателното установяване на този инструментариум ще даде възможност за адекватна реакция при възникването на такива проблеми, избягвайки некоординирани действия и прехвърляне на отговорности, които, за съжаление, наблюдавахме в случая с КТБ.

– Нужен ли е стрес тест за активите на банките?

– Да, възстановяването на доверието минава през такъв тест. При това решението за неговото провеждане вече е взето, независимо че текущите индикатори за състоянието на нашия банков сектор и като капиталова адекватност, и като ликвидност са добри. Това

ще бъде изключително важен тест не само за търговските банки, но и за БНБ

и е необходимо да бъде проведен много качествено.

В същото време, ако бъда избран за управител, ще убедя нашите външни партньори, че тяхното изискване такъв тест да се проведе до края на текущата година е нереалистично и ще създаде повече проблеми, отколкото ще реши.

– Какъв е реалистичният срок?

– Краят на юли 2016 г., предложен предварително от правителството, е достатъчно реалистичен и напрегнат срок. Ако пристъпим към изпълнението на тази задача в рамките на следващия месец, ще трябва да преминем през три етапа: подготвителен, до края на октомври т.г., през който трябва да се определят нейният обхват и методология и да се проведе избор на консултанти на БНБ и външни одитори и оценители; същински, до края на май 2016-а, включващ преглед на качеството на активите на банките, анализ на данните и изготвяне на предварителен доклад. И заключителен, до края на юли 2016-а, през който банките ще бъдат запознати с резултатите от прегледа и ще се проведе стрес тест на банковата система на база на тези резултати.

– Трябва ли България да се стреми да влезе в единния банков надзор?

– Категорично да. Въпросът е по какъв начин. Единият е стандартен, чрез преминаване през Валутния механизъм II, изпълнение на критериите и пълноправно членство в еврозоната, с което автоматично се присъединяваме към всички нейни сегменти, включително единния банков надзор. Другият, който може да бъде наречен асиметричен, е по линия на новосъздадения механизъм за близко сътрудничество, при който определена страна може да се присъедини към единния банков надзор, без да е член на еврозоната.

В този случай

страната поема всички произтичащи задължения,

но не получава правата на пълноправен член, включително не участва във вземането на окончателните решения и няма достъп до ликвидна подкрепа по линия на ЕЦБ или капиталова подкрепа по линия на Европейския стабилизационен механизъм. Важно е решението по този въпрос, което в крайна сметка се взема от правителството и парламента, да се ръководи не от идеология или краткосрочна политическа целесъобразност, а единствено от интересите на страната.

– Имате ли вече екип, който да влезе с вас в БНБ?

– Имам конкретно виждане за хората, които ще номинирам, ако бъда избран за управител. Ще бъде обаче безотговорно, най-вече към тях, ако предварително започна да обявявам имена.

 

CV

 Роден на 12 юли 1956 г.

 Завършил е УНСС. Има специализации в чужбина, включително в университета “Джорджтаун” във Вашингтон

 Над 20 г. работи в Министерството на финансите. Бил е зам.-министър в шест правителства след 1991 г.

 Член на НС на Експресбанк от 1996 до 1999 г. и член и зам.-председател на Банката за развитие на Съвета на Европа от 1995 до 2002 г.

 От 14 г. работи в МВФ, ръководи мисии в сферата на управление на публичните финанси за над 20 страни

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

юни 2025
П В С Ч П С Н
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

В ПАРЛАМЕНТА:

Многовековна Хисаря винаги се е отличавала със своята топлота и гостоприемство, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Тя беше официален гост на закриването на Празниците на град Хисаря 2025 г. Наталия Киселова отбеляза, че през тази година празниците са се провели под мотото „Традиция, култура, вдъхновение“ и това не е случайно. Всяка година древна Хисаря се превръща в център на изкуство, музика и творчество, подчерта председателят на парламента. „През последните седем дни Хисаря бе най-цветната сцена на открито в нашата страна. Десетки и стотици имаха възможност да се изявят, да се срещнат с обичани и утвърдени артисти, които предложиха [повече]

Парламентът прие на второ четене Законопроект за пазарите на криптоактиви. Вносител на законопроекта е Министерският съвет. Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат мерки за осигуряване на условия за прилагане на изискванията на регламенти на Европейския съюз относно пазарите на криптоактиви, информацията, придружаваща преводите на средства и прехвърлянията на определени криптоактиви, както и мерки, свързани с оперативната устойчивост на цифровите технологии във финансовия сектор. Във времето за парламентарен контрол на въпроси на народни представители отговориха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министрите Мариaн Бачев, Петър Дилов и Даниел Митов.   [повече]

Присъединяването към еврозоната е с огромен потенциал да се превърне в катализатор за успешното развитие на България в условията на глобална несигурност. Това заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова на 33-тото издание на годишните банкови награди „Банка на годината“. От всички нас - институции, бизнес, общество, зависи да използваме потенциала и да го развием, отбеляза още Наталия Киселова. Тя изрази увереност, че с общи усилия ще преодолеем предизвикателствата, за да отчете всеки един български гражданин, всеки предприемач ползите от членството в еврозоната и от стабилния ни банков сектор. Председателят на парламента посочи, че бизнесът, синдикатите, академичните среди и неправителственият [повече]

Неплатежоспособен е длъжник, който в продължение на повече от 12 месеца не е в състояние да изпълни изцяло или частично едно или повече изискуеми парични задължения на обща стойност над 10 минимални работни заплати. Това записа парламентът, който прие на второ четене  Закон за несъстоятелност на физическите лица. Длъжникът има право да иска откриване на производство по несъстоятелност и да упражнява предвидените в този закон права, ако е добросъвестен, прие Народното събрание. Той осигурява своята издръжка по време на производството по несъстоятелност от несеквестируемите си доходи по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, а в случай че няма такива или са [повече]

Авариите в Чернобил и Фукушима са във фокуса на документалната изложба „Катастрофата на мечтите“, която беше открита в Народното събрание. Експозицията включва близо 40 фотоса на Александър Тишченко (Алекс Луна) и Шигеру Йошида, които засягат психологическите и естетическите последствия от два от най-големите ядрени инциденти в света. Събитието бе организирано по инициатива на народния представител Любен Дилов-син и на председателя на парламентарната Комисия по отбрана и на Групата за приятелство България – Украйна Христо Гаджев. Изложбата е важна за всички българи, защото страната ни беше една от най-пострадалите държави от аварията в Чернобил, подчерта Любен Дилов-син. По думите му това [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова прие от името на българския парламент председателството на Парламентарната асамблея за Черноморско икономическо сътрудничество (ПАЧИС). От 1 юли 2025 г. Народното събрание на Република България ще ръководи парламентарната асамблея за период от шест месеца. Делегация, водена от председателя на Народното събрание Наталия Киселова, е в Баку за участие в 65-ата генерална асамблея на ПАЧИС. Въпреки променящия се геополитически дневен ред, сме решени по време на нашето председателство да допринесем за процеса на засилване на интерпарламентарното сътрудничество като се фокусираме върху устойчивостта, културната интеграция, управлението на кризи и международните партньорства, отбеляза в приветствието си към [повече]

Азербайджан е ключов партньор на България в областта на енергетиката, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова по време на среща с президента на Република Азербайджан Илхам Алиев. Българска парламентарна делегация, водена от председателя на парламента, участва в 65-ата генерална асамблея на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество (ПАЧИС), която се провежда в Баку. Наталия Киселова изрази задоволство от възможността да разговаря с президента на Азербайджан и даде висока оценка на двустранния политически диалог на всички нива. Той дава възможност за обсъждане на текущите двустранни въпроси, както и за обмен на мнения по актуални регионални и глобални теми, допълни тя. [повече]

Парламентарните връзки и сътрудничеството в областите на енергетиката, транспортната свързаност, образованието, културата, туризма и околната среда обсъдиха председателят на Народното събрание Наталия Киселова и председателят на Милли Меджлиса на Азербайджан Сахиба Гафарова. Наталия Киселова отбеляза, че оценяваме взаимодействието между парламентите като важен градивен елемент в развитието на отношенията между Република България и Република Азербайджан, укрепващ стратегическия диалог и допринасящ за надграждане на двустранните връзки. Поддържането на парламентарни контакти на високо равнище, включително и между парламентарните комисии и групите за приятелство играят важна роля за развитието на българско-азербайджанските отношения като цяло и съдържат неизползван потенциал, който в бъдеще следва да оползотворим, [повече]

Последвайте ни: