ДО

                                                                     МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА Р БЪЛГАРИЯ

                                                                     НА ВНИМАНИЕТО НА:

                                                                     Г-ЖА МЕГЛЕНА КУНЕВА

Заместник министър-председател по координация на европейските политики и институционалните въпроси

 

 

СТАНОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКИ ИНСТИТУТ ЗА ПРАВНИ ИНИЦИАТИВИ (БИПИ)

Относно: Проект на Закон за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности (22.05.2015 г.)

Предотвратяването на потенциални корупционни практики и справянето с корупцията са едни от най-сериозните проблеми на нашето общество през последните 25 години. Бяха изписани редица документи и създадени редица органи за преборване на повсеместната корупция, но резултатът от тяхната работа остана незадоволителен. Същевременно в обществото се настани твърдото усещане, че без някакъв елемент на корупция, нищо свързано с държавнатата администрация – било на местно или на национално ниво, няма да се осъществи. От изключение корупцията се превърна в правило, в необходимост за получаване на услуги, дължими иначе по закон. Особено опасна е тази практика по високите етажи на властта, защото тя възпитава поведение на недосегаемост и елиминира конкуренцията.

Настоящият проектозакон прави опит да създаде механизъм за контрол и проверка още на входа към висшата държавна администрация и по този начин да действа превантивно. Коментарите на БИПИ са насочени най-вече към някои принципни положения в тази превантивна рамка.

1) Относно разпоредбата на чл. 4 предлагаме „Политиката за” да отпадне, тъй като думата носи особена тежест в контекста на други сфери от обществения живот. Макар и в мотивите към проекта да се споменава, че Националното бюро за предотвратяване на корупцията е независим държавен орган за осъществяване на политиката за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности, в разпоредбите на закона употребата й не е уместна.
2) В чл. 4, т. 3 е предложен принципът „пропорционалност на намесата в личния и семейния живот”. Предлагаме да бъде дадена легална дефиниция на този принцип с оглед на неговата важност и на възможностите за разнопосочно тълкуване.
3) В обхвата на лицата по чл. 5, ал. 2 следва да попаднат и лицата, представляващи държавата в органи на търговските дружества с държавно участие в капитала.

4) В чл. 10, ал. 1 е нужна по-прецизна дефиниция на „поне 5 години на ръководна длъжност”. Пораждат се следните въпроси: изискването се отнася само за държавна длъжност или и за такава в частния сектор? В каква релевантна сфера на дейност и без прекъсване ли се има предвид да бъдат тези 5 години? Това са въпроси, които е важно да бъдат нормативно прецизирани с оглед високата заявка, която поставя Бюрото за бъдещата си работа.

 

5) В чл. 11, ал. 1 предлагаме мандатът на директора и на заместник-директора да бъде с продължителност от 3 години с право на не повече от два последователни мандата. Намираме, че такава продължителност на ръководен позиция съобразява стандартите за демократичност, които България се стреми да приложи спрямо управлението на публични структури, а и за да се предотврати т.нар. срастване с власт за определени лица.

Относно процедурата за назначаване на нов директор и на заместник-директор предлагаме същата да се ОТКРИВА не по-рано от 6 и не по-късно от 3 месеца. Опитът на БИПИ от наблюдения на процедури за избор на ръководни позиции в съдебната власт и в други сфери на публичния живот, е показал, че краткото време дава основания за съмнения за предварително взети решения, симулиран избор и в крайна сметка на корупционни практики и в тази област. Предлаганият от нас срок не е самоцелен, а необходим, за да може процедурата да престои, да се „уталожи” във времето и в общественото внимание. Този срок ще потвърди и намеренията на назначаващия орган за провеждането на прозрачен и отговорен избор.

Във връзка с това, в чл. 17, ал. 2 намираме за необходимо да се въведе и допълнително изискване на наличие на общ трудов стаж от поне 5 години за назначените за инспектори в Бюрото. Настоящата разпоредба предвижда изискване, изключае проверката за почтеност, единствено за наличие на висше образование.

 

6) Провеждането на ежегодния независим външен одит по чл. 22, ал. 1 също следва да се разпише по- подробно, най-вече по отношение на процедурата за избор на външен одитор и обхвата на проверката.
7) Извършването на проверка за имущественото състояние на лицето, заемащо висша публична длъжност, следва да се разпорежда при установено несъответствие в размер на и над 5 000 лв., а не 10 000 лв, както е предвидено в чл. 34, ал. 2. Отбелязваме, че в Проекта на ЗИД на Закона за съдебната власт от 29.05.2015 г. също се предвижда установяване на заключение за несъответствие при суми над 5 000 лв. (вж. чл. 175в от ЗИД на Закона за съдебната власт от 29.05.2015 г.).

 

Относно предвидения 6-месечен срок за извършване на проверка от образуването й е добре да се предвидят основания за удължаване на срокове за извършване на конкретни действия по проверката; вкл. да се установи до какъв етап или по всяко време се има предвид проверяваното лице да може да представя и сочи нови доказателства (чл. 38, ал. 3). Необходимо е да се уточни дали докладът по чл. 39, ал. 1 също се изготвя в този 6-месечен срок. Настоящата формулировка е неясна в тази посока.
8) България е република с парламентарно управление. Предложеният модел за избор на директор на Националното бюро за предотвратяване на корупцията не уплътнява налагането на парламентаризма като практика за развитие на демократичната институционална инфраструктура. Ръководителят на органа, натоварен да предотвратява корупцията по високите етажи на властта трябва да бъде еднакво отдалечен от нея. Народното събрание е институция, която предлага пространство за политически дебати и различни гледни точки при вземането на решения.

На база на изложеното, предлагаме в проекта на закон да се премине към модел, при който директора на Бюрото се назначава от Народното събрание при изчерпателно регламентирана процедура. Назначаването на директора от Народното събрание по предложение на министър-председателя ще доведе до допълнителна легитимност на избрания кандидат. Нашето предложение за назначаване на Директора на Бюрото от Народното събрание реферира и към чл.8 във връзка с чл.14, ал. 1, т.7 и чл. 35, ал.4 от законопроекта.

БИПИ призовава в проекта на закон да бъде разписана подробно процедурата по избор, включително с необходимите задълбочени проверки на професионалните и нравствени качества на кандидатите. Във връзка с това бихме искали да Ви запознаем с разработените от нас Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство. Документът представлява „идеален“ модел за провеждане на назначения, гарантиращи прозрачност, почтеност и отговорност на назначаващия орган. С активното участие на БИПИ, част от принципите на исканите от нас стандарти за назначенията, бяха въведени в Правилника за организацията и дейността на 43 Народно събрание.

Експертният екип на БИПИ е на разположение за бъдещо сътрудничество.

 

05.06.2015 г.

Екипът на Български институт за правни инициативи

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

април 2025
П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

В ПАРЛАМЕНТА:

Светът и католическата църква загубиха голям застъпник за вярата в доброто, в човека и в неговите права. Това написа председателят на парламента Наталия Киселова в съболезнователна книга в дипломатическото представителство на Светия престол в България по повод кончината на папа Франциск. Голяма част от посланията на папа Франциск са насочени отвъд класическото разбиране за човека в католическата църква, той може да бъде определен като реформатор по отношение на определени канони, отбеляза Наталия Киселова. Според нея папа Франциск ще липсва на съвременното човечество, което е раздирано от множество конфликти. [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова откри изложбата „Израел от сапфир и злато: Приказка за два града“. Експозицията е по повод 35-ата годишнина от подновяването на отношенията между България и Израел и е организирана от посолството на Държавата Израел в България и Министерството на културата. В галерия „Средец“ са изложени картини на художничката от еврейски произход Зои Север. Вие представяте Израел такъв, какъвто искаме да го видим, обърна се към авторката председателят на Народното събрание. В Светлата седмица за мен е удоволствие да присъствам на представянето на една много светла, свежа, уникална изложба, която представя връзката между древността и съвремието, [повече]

Политическата ситуация трябва да ни даде възможност да започнем да работим със сънародниците ни извън страната, които имат българско самосъзнание и гражданство, за да може да се съхранява българският дух и памет. Това заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова по време на посещението си в Босилеград. Председателят на парламента подчерта, че връзките между българската държава и общностите ни зад граница трябва да бъдат по-крепки. Проблемите, с които се справят българите от Западните покрайнини, не трябва да се поставят на фокус само по време на празници и фестивали, посочи Наталия Киселова. Те трябва да са обект на нашето внимание всекидневно, [повече]

Честито Възкресение Христово, Днес, обединени от силата на вярата ни в изкупителната саможертва на Иисус Христос, отново празнуваме заедно и сме вдъхновени от Неговото Възкресение. Нека то ни помогне да творим добри дела! Нека на Великден всеки да почувства топлината и сплотеността в дома си! Нека обичта към ближния ни дава сили да работим за по-доброто бъдеще на всички наши сънародници. Нека всеки от нас да се стреми да помага  на нуждаещите се и да прощава на тези, които са съгрешили, както ни учи християнската религия. Христос воскресе! Нека да има здраве, щастие и благоденствие във всеки дом! [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова беше гост на отбелязването на 65-ата годишнина на 91. немска езикова гимназия „Професор Константин Гълъбов“ в Националния дворец на културата. Немската езикова гимназия е част от историята на българското образование, посочи в приветствието пред участниците и гостите в тържествения концерт председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Гимназията е част от историята, с която се гордеем и която  показва, че българските деца могат, талантливи са и имат постижения отвъд пределите на българската държава, допълни Наталия Киселова. По думите й те са мерило за това, че с труд,  усилия,  постоянство могат да се постигат резултати не [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова и  народни представители от ГЕРБ-СДС, "БСП-Обединена левица"  и "Има такъв народ" се срещнаха с представители на Сдружение „Ангели на пътя“, Фондация „Ани и Явор: ключът на любовта“ и с други родители, чиито деца са жертви на автомобилни катастрофи. Родителите призоваха за реални стъпки, които да доведат до намаляване на пътния травматизъм. Според тях предвижданите промени не са достатъчни и заявиха желание да участват активно в изготвянето на предложения, които ще са част от усилията за решаване на проблема. Петя Иванова от "Ангели на пътя" сподели болката на всички присъстващи, че дори на мъката си [повече]

Със 130 гласа „против“ Народното събрание отхвърли проекта за решение за гласуване на недоверие на Министерския съвет с министър-председател Росен Желязков във връзка с провала на правителството в борбата срещу корупцията. Предложението за гласуване на недоверие на правителството беше внесено на 10 април 2025 г. от петдесет и четирима народни представители от парламентарните групи на "Морал, единство, чест“, „Възраждане“ и „ВЕЛИЧИЕ“. Народното събрание прие на първо четене четири законопроекта за промени в Закона за пътищата. Вносители са Костадин Костадинов от "Възраждане“, Министерският съвет, Николай Нанков от ГЕРБ-СДС и Божидар Божанов от "Продължаваме промяната-Демократична България“. Законопроектът на правителството цели хармонизиране на [повече]

Фотодокументална изложба, посветена на Деня на Конституцията и професионалния празник на българските юристи, беше открита в Народното събрание. Експозицията е реализирана в партньорство с Държавна агенция „Архиви“. В нея се отдава почит към делото на бащите учредители, които приемат Търновската конституция на 16 април 1879 г. Изложбата представя още информация за „Сребърната“ конституция от 1911 г., както и за републиканските конституции от 1947 г., 1971 г. и 1991 г. Всяка една от нашите конституции носи белега на времето, в което е създавана и отпечатъка на хората, които са смятали, че постъпват правилно и са влагали най-доброто от себе си, отбеляза [повече]

Последвайте ни: