“Нито един формално независим държавен орган в най-новата ни история не е запомнен с действия за укрепване на демократичната институционална инфраструктура. Напротив, активността им е пропита с обществено недоверие, поради съмненията в професионалните и морални качества на ръководствата им.”

Анализ на Теодор Славев за Дневник:

Българинът най-много желае да спечели пари, търкайки картончета, но повече желае да го назначат на държавна служба. Ако пък тя е ръководна позиция в държавен регулаторен, надзорен или контролен орган, си е направо джакпот. Защото “да си на мандат” в някой от тях означава, че си се включил във финансовите потоци на канализиране на партийно-политическо влияние, упражнено при назначаването.

Нито един формално независим държавен орган в най-новата ни история не е запомнен с действия за укрепване на демократичната институционална инфраструктура. Напротив, активността им е пропита с обществено недоверие, поради съмненията в професионалните и морални качества на ръководствата им.

Независимите държавни органи като центрове за влияние

– Комисия за защита на конкуренцията, Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Комисия за финансов надзор, Българска народна банка, Инспекторатът към Висшия съдебен съвет, Комисия за енергийно и водно регулиране…

Изброените са сред най-важните държавни органи, натоварени с отговорността да регулират цели обществени сектори и системи, а в ръцете им е предоставено управлението на милиарди левове.

Народното събрание избира изцяло или частично висшия мениджмънт на тези органи. В Правилника на 42-рото НС съществуването на процедура за избора им беше пожелателно, а в 43-тото и 44-ото НС – тя стана задължителна. Това обаче не направи провеждането на изборите по- прозрачни и състезателни, защото самата процедура е формална, повърхностна и се занимава предимно със срокове, които обаче също не се спазват от Народното събрание. Понякога дори се изпреварват. Така например, кандидат си беше извадил свидетелство за съдимост за конкретната позиция, преди въобще ресорната парламентарна комисия да беше стартирала процедурата.

Народното събрание има богат опит в грубото погазване на демократичния принцип за мандатността, когато се отнася до регулаторите. Членовете на тези органи или предсрочно се сменят, или се оставят на позицията си извън мандат. Две години и половина бившата председателка на Инспектората на Висшия съдебен съвет заемаше поста извън мандат.
Мандатът на Комисията за регулиране на съобщенията е изтекъл през 2015 г., а този на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори – през 2016 г.

Остава да гадаем защо не са започнали процедури за избор на тези органи: вероятно ръководствата не създават проблеми и колаборират добре с всяка власт или договорка не е била възможна в рамките на мандатите им и затова се изчакват по-добри политически времена.

През 2017 г. Народното събрание ще трябва да избере нови състави на Комисията за защита от дискриминация и на Комисията по досиетата. Влизането на Бисер Петков в правителството ще наложи гласуването на нов управител на НОИ.

Защо тези назначения са толкова важни и в същото време толкова опасни?

Защото Народното събрание следва да избира управлението на независими органи, които да гарантират, че общественият интерес е защитен. Когато обаче се назначават кукли на конци, опасността за превземането на тези институции и подчиняването им на частни, корпоративни интереси се превръща в норма. Органите се използват и като “бухалки” – преследване на неудобни 2 политически или икономически субекти (случаят с тефтерчето “Златанов” е най-показателен).

Големият проблем е в политическите партии и то не защото издигат за тези позиции партийни функционери. Всичко щеше да е наред, ако те успеят да предоставят достатъчно данни, че това са професионалисти с безупречна биография.

Проблемът е, че центрове за влияние извън парламента “отглеждат” свои кадри, които охотно поставят във “въртяща се врата” –

те прескачат от законодателната или изпълнителната власт в регулаторните органи и обратно, докато през цялото време обслужват частни икономически интереси

Типичен пример е изборът на новата председателка на КЗК и отказът на Столична община да ни предостави декларацията й за конфликт на интереси, в качеството й на заместник-кмет; отказ, за който общината беше осъдена на първа инстанция.

Това е превземане на регулаторите, елемент на превземането на държавата

Изборите предстоят

Знаем, че депутатите гласуват закони. Знаем и че ги нарушават.

Миналата седмица, правната комисия на 44-ото Народно събрание прие процедурните правила за избора на парламентарната квота във Висшия съдебен съвет. Макар чл. 93, ал. 5 от парламентарния правилник да предвижда възможност да се изискват допълнително документи от кандидатите,

Комисията по правни въпроси се отказа от това свое правомощие, за да не се стигнело до “отсрелване на кандидати”. Подобно решение буди единствено съмнения за намеренията на народните представители и предварително дискредитира кандидатите, защото, ако последните са професионалисти, не би било проблем да представят допълнителни документи, като например справка за принадлежност към органите на бившата Държавна сигурност.

Ако процедурните правила минат през пленарна зала във вида, в който са гласувани в комисия, това би било нарушение на сроковете, посочени в Закона за съдебната власт.

Но, както обяви председателят на правната комисия, касае се само за няколко дни. Очевидно, малкото нарушение на закона не е нарушение, особено пък ако се прави от парламента.

През 2017 г. най-важният от тези избори ще е на парламентарната квота на Висшия съдебен съвет

С последните промени на Конституцията парламентът ще трябва да избере с мнозинство от две трети 11 юристи. Най-вероятно това ще се случи по модел с основен критерий квотното разпределение на местата по политически групи, без оглед на личните качества на кандидатите

както се случи с избора на инспектори в ИВСС през февруари миналата година

Част от имената на потенциалните кандидати за ВСС – правителството на съдебната власт, както го наричат, вече се прехвърлят на листчета сред народните представители.

В навечерието на четиригодишнината от опита за назначаване на Делян Пеевски за председател на ДАНС, думите на великия Алеко Константинов тегнат като карма: “Пази боже сляпо да прогледа!” – казва българската поговорка и много на място го казва. Не от прогледналия физически слепец се отвръща българинът, а от слепеца – простак, издигнат от нищожество, от тинята, благодарение на случайни обстоятелства, достигнал, без разбор на средствата, до висота, която той омърсява със своето присъствие…”

*Авторът е от екипа на Българския институт за правни инициативи (БИПИ) – организацията, която последователно години наред изследва парламентарните назначения и предлага практики за преодоляването на проблема.
Заглавието и акцентите са на “Дневник”.

Препечатано от Дневник.

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

юни 2025
П В С Ч П С Н
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

В ПАРЛАМЕНТА:

Многовековна Хисаря винаги се е отличавала със своята топлота и гостоприемство, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Тя беше официален гост на закриването на Празниците на град Хисаря 2025 г. Наталия Киселова отбеляза, че през тази година празниците са се провели под мотото „Традиция, култура, вдъхновение“ и това не е случайно. Всяка година древна Хисаря се превръща в център на изкуство, музика и творчество, подчерта председателят на парламента. „През последните седем дни Хисаря бе най-цветната сцена на открито в нашата страна. Десетки и стотици имаха възможност да се изявят, да се срещнат с обичани и утвърдени артисти, които предложиха [повече]

Парламентът прие на второ четене Законопроект за пазарите на криптоактиви. Вносител на законопроекта е Министерският съвет. Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат мерки за осигуряване на условия за прилагане на изискванията на регламенти на Европейския съюз относно пазарите на криптоактиви, информацията, придружаваща преводите на средства и прехвърлянията на определени криптоактиви, както и мерки, свързани с оперативната устойчивост на цифровите технологии във финансовия сектор. Във времето за парламентарен контрол на въпроси на народни представители отговориха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министрите Мариaн Бачев, Петър Дилов и Даниел Митов.   [повече]

Присъединяването към еврозоната е с огромен потенциал да се превърне в катализатор за успешното развитие на България в условията на глобална несигурност. Това заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова на 33-тото издание на годишните банкови награди „Банка на годината“. От всички нас - институции, бизнес, общество, зависи да използваме потенциала и да го развием, отбеляза още Наталия Киселова. Тя изрази увереност, че с общи усилия ще преодолеем предизвикателствата, за да отчете всеки един български гражданин, всеки предприемач ползите от членството в еврозоната и от стабилния ни банков сектор. Председателят на парламента посочи, че бизнесът, синдикатите, академичните среди и неправителственият [повече]

Неплатежоспособен е длъжник, който в продължение на повече от 12 месеца не е в състояние да изпълни изцяло или частично едно или повече изискуеми парични задължения на обща стойност над 10 минимални работни заплати. Това записа парламентът, който прие на второ четене  Закон за несъстоятелност на физическите лица. Длъжникът има право да иска откриване на производство по несъстоятелност и да упражнява предвидените в този закон права, ако е добросъвестен, прие Народното събрание. Той осигурява своята издръжка по време на производството по несъстоятелност от несеквестируемите си доходи по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, а в случай че няма такива или са [повече]

Авариите в Чернобил и Фукушима са във фокуса на документалната изложба „Катастрофата на мечтите“, която беше открита в Народното събрание. Експозицията включва близо 40 фотоса на Александър Тишченко (Алекс Луна) и Шигеру Йошида, които засягат психологическите и естетическите последствия от два от най-големите ядрени инциденти в света. Събитието бе организирано по инициатива на народния представител Любен Дилов-син и на председателя на парламентарната Комисия по отбрана и на Групата за приятелство България – Украйна Христо Гаджев. Изложбата е важна за всички българи, защото страната ни беше една от най-пострадалите държави от аварията в Чернобил, подчерта Любен Дилов-син. По думите му това [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова прие от името на българския парламент председателството на Парламентарната асамблея за Черноморско икономическо сътрудничество (ПАЧИС). От 1 юли 2025 г. Народното събрание на Република България ще ръководи парламентарната асамблея за период от шест месеца. Делегация, водена от председателя на Народното събрание Наталия Киселова, е в Баку за участие в 65-ата генерална асамблея на ПАЧИС. Въпреки променящия се геополитически дневен ред, сме решени по време на нашето председателство да допринесем за процеса на засилване на интерпарламентарното сътрудничество като се фокусираме върху устойчивостта, културната интеграция, управлението на кризи и международните партньорства, отбеляза в приветствието си към [повече]

Азербайджан е ключов партньор на България в областта на енергетиката, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова по време на среща с президента на Република Азербайджан Илхам Алиев. Българска парламентарна делегация, водена от председателя на парламента, участва в 65-ата генерална асамблея на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество (ПАЧИС), която се провежда в Баку. Наталия Киселова изрази задоволство от възможността да разговаря с президента на Азербайджан и даде висока оценка на двустранния политически диалог на всички нива. Той дава възможност за обсъждане на текущите двустранни въпроси, както и за обмен на мнения по актуални регионални и глобални теми, допълни тя. [повече]

Парламентарните връзки и сътрудничеството в областите на енергетиката, транспортната свързаност, образованието, културата, туризма и околната среда обсъдиха председателят на Народното събрание Наталия Киселова и председателят на Милли Меджлиса на Азербайджан Сахиба Гафарова. Наталия Киселова отбеляза, че оценяваме взаимодействието между парламентите като важен градивен елемент в развитието на отношенията между Република България и Република Азербайджан, укрепващ стратегическия диалог и допринасящ за надграждане на двустранните връзки. Поддържането на парламентарни контакти на високо равнище, включително и между парламентарните комисии и групите за приятелство играят важна роля за развитието на българско-азербайджанските отношения като цяло и съдържат неизползван потенциал, който в бъдеще следва да оползотворим, [повече]

Последвайте ни: