ДО

ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯ ЗА ИЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТ НА ПРАВИЛНИК ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

ЧРЕЗ

Г-Н ХРИСТО ГАДЖЕВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

Относно: проект на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание

 

УВАЖАЕМИ Г-Н ГАДЖЕВ,

УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Във връзка с обсъждането на проекта на Правилник за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС),обръщаме внимание, че Народното събрание следва да спазва принципите на откритост, прозрачност, публичност и обоснованост при избора на органи, които изцяло или частично се избират от него.

За да се гарантира независимостта на избираните от НС органи, е необходимо като минимум:

  • В чл. 89 (3) да се въведе изискване чрез предложението за избор, номиниращият народен представител или група народни представители, да мотивират по какъв начин са се спрели конкретно на даден кандидат, откъде са получили информация за съответния кандидат, включително с данни за наличие или липса на свързаност с предлаганото лице за кандидат /принципите за прозрачност и обоснованост/;
  • В чл. 89 (4) трябва да бъдат разделени становищата от въпросите, т.е. юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, и професионалните организации да могат да изпращат становища или да изпращат само въпроси, а не да се обвързват становищата със задаването на въпроси /принципите за прозрачност и публичност/;
  • В чл. 89 (5) трябва да се въведе изискване, че по време на изслушването кандидатът представя писмена концепция за управление на органа, която се обсъжда по време на заседанието. На заседанието може да се канят представители на академичната и експертна общност, които също да имат възможност да задават въпроси към кандидата/те /принципите за откритост и обоснованост/;
  • Допълнително разпоредбите на чл. 89 трябва да включват изискване за обсъждане на годишните доклади на органа, за който се прави избор /принципът за публичност/;
  • Разпоредбите на чл. 89 трябва да дават и възможност на представители на юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, и професионални организации да участват в изслушването на кандидатите, уредено в ал. 5, като имат възможност директно да задават своите въпроси и изразяват становище, по ред, предвиден в ПОДНС.

Народното събрание систематично се проваля в опитите си да проведе публични, прозрачни и обосновани процедури по избор на органи /към настоящия момент това са 17 органа с изтекъл или предсрочно прекратен мандат и два, който дори не са конституирани/, а последните кратки легислатури предизвикаха поредица от решения на Конституционния съд в тази посока[1], с което работиха в посока намаляване на общественото доверие към парламента. Привеждането на нормите на ПОДНС с демократичните стандарти е стъпка към връщането на увереността в обществото за наличие на политическа воля за прозрачност и отчетност.

Предлагаме на Вашето внимание и Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство. Тяхната цел е да се създаде специален раздел в ПОДНС, чрез който да се завишат стандартите при избора на органи. Предлагаме също да бъде обмислена възможността на официалната интернет страница на Народното събрание да има календар-график на мандатите на едноличните и колективни органи, избирани от НС, който да бъде обновяван в реално време.

[1] Вж. напр. (1) Тълкувателно решение № 13 от 15 декември 2010 г. по к. д. № 12/2010 г. за задължително тълкуване с петитум: „Тълкуване на правната категория „мандат“ според основния ни закон“ и „може ли мандатът да бъде прекратен предсрочно извън основанията, изрично посочени в Конституцията и закона“ по искане на народни представители; (2) Решение № 12 от 27.09.2022 г. на КС по к. д. № 7/2022 г. по искане на Пленума на Върховния административен съд (ВАС) на Република България за даване на задължително тълкуване на разпоредбата на чл. 132а във връзка с чл. 1, ал. 1 и 2, чл. 4, ал. 1, чл. 8 и чл. 117, ал. 2 от Конституцията на Република България, по която според вносителя са налице противоречиви тълкувания от Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет (ВСС) и Инспектората към ВСС.; (3) Решение № 8 от 21.07.2022 г. на КС по к. д. № 4/2022 г. за установяване на противоконституционност на Решение на Народното събрание от 9 февруари 2022 г. за избиране на председател на Комисията за енергийно и водно регулиране (ДВ, бр. 13 от 2022 г.).; (4) Решение № 5 от 22.06.2023 г. на КС по к. д. № 5/2023 г. за установяване на противоконституционност на Решението на Народното събрание за освобождаване на председателя на Сметната палата от 20.01.2023 г. (ДВ, бр. 8 от 2023 г.).

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!