Контакти | Национална здравноосигурителна каса
Адрес: България, София 1407, ул. Кричим №1 Телефони: 02 9659 254; 02 9659 157 (пресцентър) Електронна поща: nzok@nhif.bg |
Официална интернет страница | http://www.nhif.bg/web/guest/home |
Статут | Националната здравноосигурителна каса е юридическо лице, което се състои от Централно управление – със седалище в София, и районни структури във всеки от 28-те областни центрове на България.
Основна цел на НЗОК е да осигурява и гарантира свободен и равнопоставен достъп на осигурените лица до медицинска помощ #8211; чрез определен по вид, обхват и обем пакет от здравни дейности, както и свободен избор на изпълнител, сключил договор с районна здравноосигурителна каса. С дейността си Националната здравноосигурителна каса цели подобряване на качеството на живота на българските граждани чрез регулиране и повишаване на социалната, здравната и икономическата ефективност на разходите за здравеопазване; подобряване на качеството на предоставените услуги и на равнопоставеността при тяхното използване; въвеждане на механизми за достойно заплащане на медицинските специалисти, както и положителна промяна в отношенията между лекар и пациент. |
История | През 1998 година Народното събрание према Закон за здравното осигуряване. С него е въведено задължителното здравно осигуряване. По силата на чл. 6, ал. 1 от ЗЗО е създадена Националната здравноосигурителна каса, която започва да функционира на 15 март 1999 година. |
Състав / Органи на управление | Управителните органи на НЗОК са Надзорният съвет и Управителят. Състав на управителните органи на НЗОК към 11.07.2023 г.: Управител – д-р Йорданка Пенкова #8211; вр.и.д. (проф. Петко Салчев е освободен от НС на 13.01.2023 г.) Надзорен съвет (9 членове):
Състав на Надзорния съвет на НЗОК: доц. Михаил Околийски #8211; Председател, Министерство на здравеопазването проф. Илко Гетов #8211; Министерство на здравеопазването Георги Клисурски #8211; Министерство на финансите Румен Спецов #8211; Изпълнителен директор на НАП д-р Иван Кокалов #8211; КНСБ Теодор Василев #8211; КТ #8220;Подкрепа" Григор Димитров #8211; БСК Тодор Воденичаров #8211; БТПП адв. Пламен Таушанов #8211; БАЗП |
Мандат | 5 години |
Функции |
|
Уредба на устройството и правомощията (нормативни документи) | Закон за здравното осигуряване; Закон за здравето |
Бюджет | Бюджетът на НЗОК е основен финансов план за набиране и разходване на паричните средства на задължителното здравно осигуряване и е отделен от държавния бюджет. Приходите на НЗОК се набират от:
При недостиг на средства, могат да се ползват краткосрочни безлихвени заеми от държавния бюджет. В бюджета на НЗОК задължително се предвижда резерв, включително и за непредвидени и неотложни разходи. Първостепенен разпоредител със средствата на НЗОК е управителят на НЗОК, а директорите на РЗОК са второстепенни разпоредители с тях. Управителят на НЗОК внася чрез министъра на здравеопазването в Министерския съвет проект на закон за бюджета на НЗОК в сроковете, предвидени за представяне на проекта на закон за държавния бюджет на Република България за следващата календарна година. Проектът на закон за годишния бюджет на НЗОК се разглежда от Народното събрание едновременно с проектите на закони за държавния бюджет и за бюджета на държавното обществено осигуряване. Със Закона за бюджета на НЗОК задължително се определят и размерът на задължителната здравноосигурителна вноска, приходите и разходите по бюджетна класификация, както и диференцираните разходи по здравноосигурителните плащания за:
5а. медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ;
6а. лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болничната медицинска помощ;
В случай, че проектът на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса не бъде приет от Народното събрание до началото на бюджетната година, осигурителните приходи се събират и осигурителните разходи се извършват съобразно утвърдения бюджет за предходната година, а за издръжката на Националната здравноосигурителна каса се изразходват месечно до 1/12 от разходите, предвидени в бюджета за предходната година. Годишният отчет за изпълнение на бюджета и отчетът за дейността на НЗОК се внасят от управителя на НЗОК чрез министъра на здравеопазването и Министерския съвет в Народното събрание не по-късно от 30 юни следващата година. |
Възнаграждения | Няма данни |
Изисквания за заемане на ръкодовната длъжност в органа | Управител на НЗОК може да бъде лице, което отговаря на следните изисквания:
|
Изисквания към останалите членове на органа | Не могат да бъдат членове на надзорния съвет лица, които са:
|
Процедура по избор | Представителите на представителните организации за защита правата на пациентите се избират и освобождават от организациите, признати по реда на чл. 86в от Закона за здравето.Представителите на представителните организации на работниците и служителите и на представителните организации на работодателите се избират и освобождават от организациите, признати по реда на чл. 3 от Кодекса на труда.Председателят на надзорния съвет и останалите трима представители на държавата в надзорния съвет се определят и освобождават с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването.Управителят на НЗОК се избира от Народното събрание за срок от 5 години.Предложения за избор на управител на НЗОК могат да се правят от парламентарните групи. |
Предсрочно прекратяване на правомощията на членовете на органа | Предсрочно освобождаване на член на Надзорния съвет се извършва:
На мястото на предсрочно освободения член на надзорния съвет или при смърт се избира по реда на чл. 13 от ЗЗО нов член за срок до края на мандата на съвета. Предсрочно прекратяване на мандата на управителя на НЗОК става с решение на Народното събрание при:
В случай на предсрочно прекратяване мандата на управителя на НЗОК надзорният съвет възлага на подуправителя на НЗОК временно да изпълнява длъжността управител на НЗОК. Народното събрание приема решение за избор на нов управител на НЗОК в срок, не по-дълъг от 30 дни от прекратяването на договора на управителя в случаите по ал. 4 от ЗЗО. |
Срок за избор на нов състав при изтичане на мандата на органа | Няма данни |
Предвидени действия при липса на избор до изтичане на мандата на органа | Няма данни |
Отчетност |
Решението на Народното събрание за приемане на отчета заизпълнение на бюджета и отчета за дейността на НЗОК се обнародва в #8220;Държавен вестник". |
- Становище относно кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – АУБРБ, 04/07/2023
- Становище и въпрос относно кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – БАЗП, 03/07/2023
- Становище и въпрос относно кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – НСОМБАЛЛ, 03/07/2023
- Становище и въпроси относно кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – ББА, 03/07/2023
- Въпроси към кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – И.П.И., 03/07/2023
- Въпрос към кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – БФС, 03/07/2023
- Становище относно кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – АПОЗ, 03/07/2023
- Въпроси към кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – БЛС – БЗС, 03/07/2023
- Въпроси към кандидатите за управител на Националната здравноосигурителна каса – Капитал, 30/06/2023
Протокол – заседание на Комисията по здравеопазване, 06.07.2023 г.
Съкратен протокол – заседание на Комисията по здравеопазване, 06.07.2023 г.
Доклад относно Изслушване на предложените кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса по реда на Раздел V от Процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидати за управител на Националната здравноосигурителна каса, представянето и публичното оповестяване на документите и изслушването на кандидатите в Комисията по здравеопазването, както и процедурата за избор от Народното събрание, приети с Решение на Народното събрание на 23 юни 2023 г. (обн. ДВ, бр. 55 от 2023 г.), 07.07.2023 г.
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
0
13
49
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
0
3
56
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
35
1
0
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
0
0
31
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
23
0
0
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
0
0
11
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
1
0
0
-
ЗА
ПРОТИВ
ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ
59
17
147