Статут |
Публичният надзор над дейността на регистрираните одитори се осъществява от Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори, която е независим орган, юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище в София. |
История |
Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори е създадена с промените в Закона за независимия финансов одит, приети от Народното събрание през м. юли 2008г. (ДВ, бр. 67 от 29 юли 2008 г.). В съответствие с изискванията на Директива 2006/43/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2006 г. относно задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните счетоводни отчети, Законът за независимия финансов одит регламентира създаването и функционирането на система за публичен надзор над регистрираните одитори в Република България. |
Състав |
Председател и четирима членове. Състав на комисията към м. юли 2018 г.: Председател #8211; проф. Огнян Симеонов (избран с решение на Народното събрание, 06.06.2018 г. Членове (избрани с решение на Народното събрание,19.07.2018 г.:
- Ваня Донева Георгиева
- Радослав Христов Йорданов
- Стефан Александров Белчев
- Ирена Милчева Михайлова
|
Мандат |
4 години |
Правомощия |
Комисията носи отговорност за надзора над:
- придобиването на правоспособност, регистрирането на регистрираните одитори, включително на одиторите и одиторските предприятия от други държави-членки на Европейския съюз, и трети държави, и отнемането на правоспособността;
- приемането и спазването на стандарти за професионална етика, вътрешен контрол на качеството в одиторските предприятия и при извършването на одита;
- продължаващото обучение, системите за гарантиране на качеството, за разследване и налагане на наказания.
За изпълнение на дейността си комисията:
- осъществява надзор над дейността на Института на дипломираните експерт-счетоводители;
- утвърждава правилата и процедурите за извършване на проверки за контрол на качеството на дейността на регистрираните одитори, лицата, които участват в проверките, както и годишния план за извършване на проверки;
- връща за допълнителна или повторна проверка случаите, в които резултатите от извършените проверки за контрол на качеството от органите на Института на дипломираните експерт-счетоводители са незадоволителни;
- в случаи на повтарящо се неспазване на определените срокове за приключване на проверките, незадоволително качество на извършваните проверки или на системни забавяния в сроковете определя член, съответно членове на комисията, които да участват в проверките съвместно с органите на Института на дипломираните експерт-счетоводители;
- провежда разследвания при получени сигнали и предложения от заинтересовани лица за предполагаеми нарушения, както и в други случаи по своя преценка; в тези случаи комисията може да бъде подпомагана от съответните органи на Института на дипломираните експерт-счетоводители;
- налага наказания в определените от закона случаи;
- утвърждава или връща с мотивирано искане за преразглеждане правилата по чл. 21а;
- изготвя и публикува на електронната си страница годишна работна програма за дейността си;
- осъществява сътрудничеството със съответните органи на Европейския съюз, с надзорни органи на държавите-членки на Европейския съюз, или на трети държави, отговарящи за независимия финансов одит;
- изготвя и представя на Народното събрание годишен отчет за дейността си не по-късно от 30 май на следващата година, който се публикува на електронната страница на комисията.
|
Правомощия на председателя |
Председателят на комисията:
- представлява комисията в страната и в чужбина;
- свиква и ръководи заседанията на комисията;
- издава наказателни постановления в случаите, предвидени в ЗНФО;
- организира, ръководи и контролира дейността на администрацията на комисията;
- утвърждава длъжностно разписание и поименно разписание на длъжностите на администрацията на комисията и утвърждава длъжностната характеристика на главния секретар и на служителите, които са непосредствено подчинени на председателя;
- сключва, изменя и прекратява служебните и трудовите правоотношения на служителите в
администрацията на комисията;
- определя възнагражденията на служителите от администрацията и реда за тяхното
изплащане;
- сключва граждански договори;
- сключва договори във връзка с дейността на комисията и нейната администрация;
- командирова членовете на комисията и служителите от администрацията в страната и в чужбина;
- издава заповеди и указания, свързани с дейността на администрацията на комисията.
|
Правомощия на заместника на председателя |
При отсъствие на председателя функциите му се изпълняват от член на комисията, определен от председателя за всеки конкретен случай. |