Профилите на държавни органи вAppointmentsboard.bgвключват накратко основната информация за техните структура, организация и дейност. Подробни данни за всяка институция могат да бъдат намерени в съответните нормативни актове и официални уеб страници.
Комисията за защита от дискриминацията е независим специализирандържавенорганзапредотвратяваненадискриминация,защита от дискриминация и осигуряване равенство на възможностите.
История
Състав
Комисията е постоянно действащ колегиален орган от девет членове, в т.ч.: председател и заместник-председател. В мандата 2012 г. – 2017 г. Комисията от защита на дискриминацията е в следния състав:
Комисията в съответствие с разпоредбите на чл. 47 и чл. 48 от ЗЗДискр.:
(изм. #8211; ДВ, бр. 28 от 2007 г.) установява нарушения на ЗЗДискр. или други закони, уреждащи равенство в третирането, извършителят на нарушението и засегнатото лице;
постановява мерки за предотвратяване и преустановяване на нарушението и възстановяване на първоначалното положение;
налага предвидените санкции и прилага мерки за административна принуда;
дава задължителни предписания с оглед спазването на този и други закони, уреждащи равенство в третирането;
обжалва административните актове, постановени в нарушение на този или други закони, уреждащи равенство в третирането, завежда искове пред съда и встъпва като заинтересована страна по дела, заведени по този закон или други закони, уреждащи равенство в третирането;
прави предложения и препоръки до държавните и общинските органи за преустановяване на дискриминационни практики и за отмяна на техни актове, издадени в нарушение на този или други закони, уреждащи равенство в третирането;
поддържа публичен регистър за издадените от нея и влезли в сила решения и задължителни предписания;
дава становища по проекти на нормативни актове за съответствието им със законодателството за предотвратяване на дискриминация, както и препоръки за приемане, отменяне, изменение и допълнение на нормативни актове;
предоставя независима помощ на жертвите на дискриминация при подаването на жалби за дискриминация;
провежда независими проучвания относно дискриминацията;
публикува независими доклади и прави препоръки по всички въпроси, свързани с дискриминацията;
осъществява и други компетенции, предвидени в правилника за устройството и дейността й.
13. взаимодейства с други държавни органи и институции, органите на местното самоуправление, както и с неправителствени организации чрез становища или участие в разработването на проекти за нормативни актове, обмен на информация и други форми на сътрудничество;
14. (изм. #8211; ДВ, бр. 28 от 2007 г.) наблюдава и контролира спазването на ЗЗДискр. и съответствието на новоприетото законодателство в страната и на подзаконовата нормативна уредба с неговите антидискриминационни разпоредби;
15. осъществява наблюдение и предприема мерки за съответствие на българското антидискриминационно законодателство с правото на ЕС и международноправните актове;
16. осъществява и координира международното сътрудничество в областта на антидискриминационната политика на Р България с международни органи и организации, както и със сходни чуждестранни институции;
17. дава становища по проекти на нормативни актове, засягащи равното третиране; 6. приема правила за производство пред нея.
Правомощия на председателя
Председателят на комисията:
представлява комисията или упълномощава лица, които да я представляват;
организира и ръководи дейността й;
свиква и ръководи заседанията на комисията;
определя броя и характера на постоянните, разширените и ad hoc разширените заседателни състави и техните членове;
утвърждава структурата на администрацията и длъжностните характеристики на служителите в нея;
назначава, определя ранговете и освобождава от заеманата длъжност служителите в администрацията;
сключва и прекратява гражданските договори с външни експерти;
сключва, изменя и прекратява трудовите договори с останалите служители от администрацията съгласно Единния класификатор за длъжностите в администрацията;
командирова членовете на комисията, служителите от администрацията и външните експерти в страната и в чужбина;
при необходимост възлага и допълнителна работа на членове на комисията, която се заплаща по съответния ред, предвиден в Кодекса на труда;
образува преписки по сигнали и възлага тяхното изпълнение;
организира привеждането в изпълнение на решенията на комисията и контролира тяхното спазване;
организира изработването на становища по законопроекти и по проекти за подзаконови нормативни актове, изготвени от органите на властта;
14. възлага извършването на анализи на приключилите дела по обжалвани решения на комисията пред Върховния административен съд;
изпълнява бюджета на комисията;
информира обществеността за дейността на комисията чрез средствата за масово осведомяване;
стопанисва и отговаря за материалната база на комисията;
утвърждава правилника за вътрешния ред;
утвърждава реда за администриране на документите в комисията, както и тяхното движение;
ръководи пряко и дейността на заседателните състави по дискриминация на етническа и расова основа;
утвърждава методически указания, свързани с дейността на комисията; 22. утвърждава правила на разпределение на суми за допълнително материално стимулиране;
правомощията на председателя в негово отсъствие се осъществяват от заместник-председателя, за което се издава заповед за всеки конкретен случай.
Правомощия на заместника на председателя
Заместник-председателят:
подпомага председателя на комисията;
замества го при негово отсъствие;
може да го представлява пред вътрешни и международни институции.
Уредба на устройството и правомощията (нормативни документи)
Закон за защита от дискриминацияПравилник за устройството и дейността на Комисията за защита от дискриминацияПравила за производство пред Комисията за защита от дискриминация
Бюджет
Комисията е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити.
Възнаграждения
Председателят накомисията получава основно месечно възнаграждение в размер 90 на сто от основното месечно възнаграждение на председателянаНароднотосъбрание. Заместник-председателят на комисията получава основно месечно възнаграждение в размер 80 на сто, а членовете #8211; вразмер75 на сто от възнаграждението на председателя на комисията.
Изисквания за заемане на ръкодовната длъжност в органа
Няма специфични изисквания за председателя и заместника му, които да се различават от тези на членовете. Комисията се състоиот9 души, от които поне четирима юристи.Народното събрание избира 5 от членовете, в това число- председателяизаместник-председателя на комисията,а президентът на Република България назначава 4 от членовете на комисията. (3) При избора или назначаването на членове на комисията се спазват принципите на балансирано участие на жениимъже и на участие на лица, принадлежащи къметнически малцинства
Изисквания към останалите членове на органа
Член на комисията може да бъде само български гражданин, който:1.има висше образование;2.има познания и опит в областта на защитата на правата на човека;3.не е осъждан за умишлено престъпление от общ характер.(2)Член на комисията не може:1.да бъде търговец, управител, прокурист, член на управителен или контролен орган на търговско дружество или кооперация ,синдик или ликвидатор; 2.дазаемадругаплатенадлъжност,освенкогатоупражняванаучнадейност; 3.дабъдечленнаръководенорганнаполитическапартия
Процедура по избор
Приети са процедурни правила. Изслушване на кандидатите от Комисията по вероизповеданията и правата на човека.
Предсрочно прекратяване на правомощията на членовете на органа
Правомощията на член на комисията се прекратяват предсрочно:1.по негова молба;2.при невъзможност да изпълнява задълженията си повече от 6 месеца;3.при осъждане за умишлено престъпление от общ характер;4.в случаите на несъвместимост;5.при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Срок за избор на нов състав при изтичане на мандата на органа
При настъпване на гореописаните основания председателят на комисията или неговият заместник прави мотивирано предложение за освобождаване пред Народното събрание или пред президента на Република България. В едномесечен срок от прекратяване на правомощията Народното събрание или президентът на Република България избира, съответно назначава, нов член на комисията, койтои зпълнява мандата на освободения член.
Предвидени действия при липса на избор до изтичане на мандата на органа
Комисията представя на Народното събрание годишен отчет за дейността си, годишен финансов отчет и отчет за изпълнението на бюджета в срок не по-късно от 30 май на следващата година.Отчетът за изпълнението на бюджета на комисията и годишният й финансов отчет се проверяват от Сметната палата. Докладът на Сметната палата се представя в Народното събрание.Годишният отчет за дейността на комисията следва да съдържа информация за:
състоянието и перспективите на финансовите пазари;
адекватността на нормативната уредба на финансовите пазари;
издадените разрешения, потвърждения, одобрения и други индивидуални административни актове, предвидени в този закон, отказите за издаване на такива актове, за извършените регистрации, за обжалваните и потвърдените от съда актове на комисията;
информационната политика, вътрешното и международното сътрудничество;
организацията, финансирането и кадровата политика на комисията;
други данни, определени от комисията.
Комисията е длъжна при поискване да представи на Народното събрание и всякакви други сведения и документи, свързани с нейната дейност.
Хронограма
Длъжност
Дата на решение на НС за стартиране на процедура и дата на избор
Срок за номинация
Дата на обнародване
Дата на влизане в сила
Нормативно основание
Кандидати
Избран
Предложен от
Стартиране:
12 юли 2017 г.
5 дни
ДВ 57/14.07.2017
12.07.2017 г.
чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 41 от Закона за защита от дискриминация