Контакти | Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество
КОНТАКТИ София 1000 пл. #8220;Света Неделя" № 6
Обща информация e-mail: ciaf@ciaf.government.bg тел.: +359 2 923 43 33 факс: +359 2 980 68 86
Звено #8220;Връзки с обществеността" e-mail: pr@ciaf.government.bg тел.: +359 2 980 0889 моб.: +359 882 699 138 |
Официална интернет страница | http://www.ciaf.government.bg/ |
Статут | Комисията е независим специализиран постоянно действащ държавен орган за осъществяване на политиката по противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. |
История | Комисията е правоприемник на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ), създадена със Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество (ЗОПДНПИ)(обн. ДВ, бр.38 от 18.03.2012 г.) и на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност (КУИППД), създадена със Закона за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност (обн. ДВ, бр. 19 от 01.03.2005 г.).
nbsp; Комисията е правоприемник на активите, пасивите, архива, информационния ресурс, правата и задълженията на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет, на съответната част от активите, пасивите, архива, правата и задълженията на Сметната палата, свързани с дейността по отменения Закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности, както и на съответната специализирана дирекция от Държавна агенция #8220;Национална сигурност" за противодействие на корупционни прояви сред лицата, заемащи висши държавни длъжности. |
Състав | Комисията е колективен орган, който се състои от петима членове – председател, заместник-председател и трима други членове.Състав на комисията към м. януари 2015 г.
Предстои да се избере състав на Комисията. Към момента и.д. е Пламен Георгиев Димитров |
Мандат | 6 години |
Правомощия | nbsp;
1. осъществява превантивни дейности по реда на глава четвърта от ЗПКОНПИ; 2. събира, анализира и проверява сведения при или по повод информация за прояви на корупция на лица, заемащи висши публични длъжности; 3. извършва проверка и анализ на декларациите за имущество и интереси на лицата, заемащи висши публични длъжности; 4. установява конфликт на интереси на лица, заемащи висши публични длъжности; изслушва или изисква предоставянето на информация по отношение на проверките, свързани с установяване на конфликт на интереси; 5. проверява сигнали във връзка с декларациите за несъвместимост на лицата, заемащи висши публични длъжности, и сезира органа по избора или назначаването за предприемане на съответни действия; 6. извършва проверка на имущественото състояние, приема решение за удължаване на проверката в предвидените от закона случаи и решения за прекратяване на проверката; 7. образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество, което включва внасяне в съда на искане за налагане на обезпечителни мерки и на иск за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество; 8. отказва образуване на производство за отнемане на незаконно придобито имущество; 9. прекратява проверката по чл. 107, ал. 2 от ЗКОНПИ или удължава срока й; 10. прекратява производства за отнемане на незаконно придобито имущество и сключва спогодби по ЗКОНПИ; 11. приема правила за провеждане на проверките за почтеност на служителите на Комисията и организира тяхното провеждане; 12. утвърждава образци на декларациите по чл. 35, ал. 1, т. 2 и 4; 13. упражнява други правомощия, предвидени в ЗКОНПИ. |
Правомощия на председателя | Председателят на Комисията:
nbsp; 1. представлява Комисията; 2. организира и ръководи дейността й; 3. насрочва и ръководи заседанията; 4. контролира и отговаря за изпълнението на бюджета; 5. издава наказателни постановления за извършени нарушения по ЗКОНПИ; 6. назначава директорите на териториалните дирекции и инспекторите в тях, изменя и прекратява правоотношенията им; 7. назначава директора на дирекцията по чл. 16, ал. 2 от ЗКОНПИ и инспекторите в нея; 8. упражнява функциите на орган по назначаването по отношение на държавните служители и на работодател по отношение на служителите, работещи по трудово правоотношение в администрацията на Комисията; 9. възлага извършването на превантивни дейности по реда на глава четвърта от ЗКОНПИ; 10. осъществява сътрудничество с чуждестранни и международни институции и български и чуждестранни неправителствени организации; 11. изпълнява и други функции, предвидени в закона. |
Правомощия на заместника на председателя | Заместник-председателят на Комисията подпомага председателя и го замества при негово отсъствие. |
Уредба на устройството и правомощията (нормативни документи) | Закон за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество |
Бюджет | Бюджетът на Комисията се съставя, изпълнява и отчита по реда на Закона за публичните финанси. |
Възнаграждения | Председателят на Комисията получава основно месечно възнаграждение в размер 90 на сто от основното месечно възнаграждение на председателя на Народното събрание. Заместник-председателят получава основно месечно възнаграждение в размер 90 на сто от възнаграждението на председателя на Комисията. Останалите членове на Комисията получават основно месечно възнаграждение в размер 80 на сто от възнаграждението на председателя на Комисията. |
Изисквания за заемане на ръководната длъжност в органа | Член на Комисията може да бъде дееспособен български гражданин, който:
1. не е осъждан за извършено престъпление, независимо от реабилитацията, и не е освобождаван от наказателна отговорност за умишлено престъпление; 2. не е лишаван от правото да заема определена държавна длъжност или да упражнява определена професия или дейност. За председател на Комисията се избира български гражданин с високи професионални и нравствени качества, който има висше юридическо образование и най–малко 10 години юридически стаж. |
Изисквания към останалите членове на органа | За заместник-председател на Комисията се избира български гражданин с високи професионални и нравствени качества, който има висше юридическо или икономическо образование, с образователно-квалификационна степен #8220;магистър" и най-малко 5 години стаж по специалността.
nbsp; nbsp; За членове на Комисията се избират български граждани с високи професионални и нравствени качества, които имат висше образование, с образователно-квалификационна степен #8220;магистър" и най-малко 5 години професионален стаж. |
Процедура по избор | Председателят на Комисията се избира от Народното събрание по предложение на народните представители.
Заместник-председателят и членовете на Комисията се избират от Народното събрание по предложение на председателя на Комисията. Предложенията за председател на Комисията се внасят в Народното събрание не по-рано от три месеца и не по-късно от два месеца преди изтичането на мандата на Комисията и се публикуват на интернет страницата на Народното събрание. Към предложенията се прилагат: nbsp; 1. подробни писмени мотиви за професионалните и нравствените качества на кандидатите; nbsp; 2. документи, доказващи изискванията за заемане на длъжността. nbsp; Предложенията заедно с подробна професионална биография на кандидатите и документите по ал. 1 се публикуват в срок до два работни дни от получаването им на интернет страницата на Народното събрание. Публикуват се и името, и мотивите на народния представител, издигнал съответната кандидатура. nbsp; Публикуването на предложенията и документите по ал. 1 се извършва в съответствие със Закона за защита на личните данни и Закона за защита на класифицираната информация. nbsp; В 7-дневен срок от публикуването на кандидатурите всеки кандидат представя на комисията, която подготвя избора, писмена концепция за работата си като член на Комисията. В същия срок кандидатите представят декларация за несъвместимост и декларация за имущество и интереси по този закон. Всички концепции и декларации се публикуват в срок до три работни дни от изтичане на срока по изречение първо на интернет страницата на Народното събрание. nbsp; Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, висши училища и научни организации не по-късно от 7 дни преди изслушването могат да представят на комисията становища за кандидата, включващи и въпроси, които да му бъдат поставяни. Анонимни становища и сигнали не се разглеждат. nbsp; За всеки кандидат специализираната комисия на Народното събрание, отговаряща за борбата с корупцията и конфликта на интереси, изисква от Комисията за разкриване на документите и обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия да извърши проверка за установяване и обявяване на принадлежност към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия, като резултатите се публикуват на интернет страницата на Народното събрание. nbsp; Специализираната комисия на Народното събрание, отговаряща за борбата с корупцията и конфликта на интереси, изслушва всеки кандидат, който представя пред нея концепцията по ал. 4. Изслушването се провежда на открито заседание на комисията не по-късно от 7 дни преди провеждане на избора. За изслушването се изготвя пълен стенографски протокол, който се публикува на интернет страницата на Народното събрание. С оглед на постъпилите становища по ал. 5 членовете на комисията могат да изискат и допълнителни документи, които кандидатите трябва да представят. nbsp; Комисията изготвя подробен и мотивиран доклад за професионалните и нравствените качества на кандидатите, с който предлага кандидатурите за обсъждане и гласуване в Народното събрание. Докладът съдържа становище за представянето на кандидата, изготвено след изслушването му пред комисията, и заключение за: nbsp; 1. минималните законови изисквания за заемане на длъжността; nbsp; 2. наличието на данни, които поставят под съмнение нравствените качества на кандидата, неговите квалификация, опит и професионални качества; nbsp; 3. специфичната подготовка, качествата и мотивацията за съответната длъжност. nbsp; Докладът се публикува на интернет страницата на Народното събрание. nbsp; За избора на заместник-председател и членове на Комисията се прилагат съответно разпоредбите на ал. 1 – 9. Народното събрание избира поотделно всеки от кандидатите. |
Предсрочно прекратяване на правомощията на членовете на органа | Правоотношението на член на Комисията се прекратява предсрочно от Народното събрание при:
Ал. (1) 1.смърт; 2. подаване на оставка; 3. обективна невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от 6 месеца; 4. осъждане за извършено престъпление или освобождаване от наказателна отговорност за умишлено престъпление; 5. несъвместимост по чл. 10, ал. 3, ако не са предприети необходимите действия за отстраняването й в едномесечен срок от избирането; nbsp; nbsp; 6. несъвместимост по чл. 10, ал. 6; 7. тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения; 8. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по глава осма. nbsp; (2) При настъпване на обстоятелствата по ал. 1 по отношение на председателя на Комисията заместник-председателят незабавно свиква Комисията, която се произнася с решение. В случай че Комисията приеме решение за отправяне на предложение за предсрочно прекратяване на правоотношението на председателя на Комисията, решението се изпраща на Народното събрание. (3) При настъпване на обстоятелствата по ал. 1 по отношение на заместник-председателя или на друг член на Комисията председателят уведомява незабавно Народното събрание. В случай че Народното събрание прекрати предсрочно правоотношението, председателят на Комисията в едномесечен срок внася предложение за нов избор. (4) Процедурата за предсрочно освобождаване на основанията по ал. 1 може да започне и по искане на една пета от народните представители. |
Срок за избор на нов състав при изтичане на мандата на органа | При предсрочно прекратяване на правоотношението на член на Комисията в двумесечен срок от прекратяването Народното събрание избира нов член, който довършва мандата. |
Отношения с граждани и юридически лица | |
Отчетност | Народното събрание осъществява контрол върху дейността на Комисията.
Членовете на Комисията са длъжни при покана да се явят в Народното събрание и да предоставят исканата информация. Контролът върху дейността по глава девета се осъществява от Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства и от специализираната постоянна комисия на Народното събрание при условията и по реда на Закона за специалните разузнавателни средства. Комисията ежегодно до 31 март представя в Народното събрание доклад за дейността си. nbsp; В същия срок докладът се предоставя и на президента на републиката, и на Министерския съвет и се публикува на интернет страницата на Комисията. nbsp; |
Длъжност | Дата на решение на НС за стартиране на процедура и дата на избор | Срок за номинация | Дата на обнародване | Дата на влизане в сила | Нормативно основание | Кандидати | Избран | Предложен от |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Стартиране: 02 февруари 2018 г. | 14 дни | 06.02.2018 г. ДВ 12/201806.02.2018 г. ДВ 12/2018 | 06.02.2018 г. ДВ 12/201806.02.2018 г. ДВ 12/2018 | чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание | ||||
Приключване: 08.03.2018 г. | ||||||||
Председател на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество | Пламен Георгиев | Пламен Георгиев | ГЕРБ | |||||
Николай Николов | Не | БСП | ||||||
Заместник-председател на КПКОНПИ | Стартиране: 21.03.2018 г. | 7 дни | ДВ26/23032018 | 23.03.2018 г. | чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 8, ал. 6 във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание | Антон Славчев | Да | Пламен Георгиев |
Приключване: 27.04.2018 г. | ||||||||
Член на КПКОНПИ | Стартиране: 21.03.2018 г. | 7 дни | ДВ26/23032018 | 23.03.2018 г. | чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 8, ал. 6 във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание | Антоанета Цонкова | Да | Пламен Георгиев |
Приключване: 27.04.2018 г. | ||||||||
Член на КПКОНПИ | Стартиране: 21.03.2018 г. | 7 дни | ДВ26/23032018 | 23.03.2018 г. | чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 8, ал. 6 във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание | Пламен Йоцов | Да | Пламен Георгиев |
Приключване: 27.04.2018 г. | ||||||||
Член на КПКОНПИ | Стартиране: 21.03.2018 г. | 7 дни | ДВ26/23032018 | 23.03.2018 г. | чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България, чл. 8, ал. 6 във връзка с чл. 9 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и чл. 93 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание | Силвия Къдрева | Да | Пламен Георгиев |
Приключване: 27.04.2018 г. |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
90 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 66 | 4 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
23 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
24 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
11 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
148 | 66 | 4 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 62 | 26 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
70 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 23 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 0 | 24 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
9 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
0 | 0 | 0 |
ЗА | ПРОТИВ | ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ |
79 | 62 | 73 |