Тази сутрин д-р Теодор Славев от Българския институт за правни инициативи беше гост в „Точно днес“ по радио Пловдив, където коментира последните събития във връзка с представения от Кирил Петков пред прокуратурата списък с лица, за които има данни, че са участвали в престъпления. Според д-р Славев това е пореден епизод на наместване на политическите пластове при регулиране на наследството на ГЕРБ. „В момента новата власт очевидно иска да разрови авгиевите обори на липса на ефективно разследване на корупция по високите етажи на властта, нещо за което хората излязоха да протестират през 2020 година.“, уточни политологът. Въпреки всичко не става ясно в какво качество министър-председателят беше привикван да дава показания, тъй като той не представя нови данни за престъпления, а по-скоро повтаря вече известни. Славе подчерта, че медийните публикации са абсолютно легитимно средство за сезиране на прокуратурата и за разследване, но не е сериозно това да се представя пред прокуратурата от премиера, под чието ръководство са всички служби, вкл. МВР, ДАНС и пр. От такава гледна точка изпълнителната власт разполага със способи за много по-задълбочено разследване. В този смисъл пускането на такъв тип димки от страна на прокуратурата не води до разрешаване на някой от конкретните казуси.

Във връзка с реакцията на президента по повод привикването на Кирил Петков в прокуратурата, Теодор Славев каза, че по отношение на тази цитадела, наречена прокуратура, имаме съвсем ясно политическо позициониране както на Румен Радев и на Кирил Петков, така и на управляващо мнозинство в Народното събрание. Такава композиция не сме имали през последните 12 години. По отношение на действията на Иван Гешев определено има сходство в позициите и те са в една посока.

Д-р Славев беше попитан и за коментар по решението на Конституционния съд, с което постанови, че министърът на правосъдието може да прави предложение до Висшия съдебен съвет за предсрочно освобождаване на главния прокурор. Според Славев е възможно това да отнеме време, тъй като правосъдното министерство може да изчака и развитието на делото, което тече във ВАС, а и не трябва да се бърза прекалено в целия този процес. „За ВСС не е необходимо министърът на правосъдието да го сезира за Гешев.“, допълни Славев. При добро желание Пленумът може да направи заседание, в което да разгледа решението на Конституционния съд, да го обсъди и да реши дали не може да предприеме действия. Това не е изключено, не е невъзможно, напълно е в правомощията на ВСС. И тук вече ще видим дали те тупат топката, защото са вече в края на мандата си, което е най-реалистичният сценарий, или ще проявят в последните мигове някаква позиция по отношение на чест, достойнство и пр.

В обществото има очаквания за много бързи действия, но в някои случай това може да е дори опасно – при бързането да не се допуснат грешки, които после могат да струват много на демократичната инфраструктура.

Във връзка с въпрос за инициативата, която дойде от ДПС за конституционна реформа, Теодор Славев отговори, че тъй като очакванията при този процес са насочени към управляващите, а и те правят крачки в тази посока със създаването на временната комисия за конституционни изменения, ДПС искат, ако не да лидират, то поне да имат силна дума, силен коз в него. Изненадващото в проекта на ДПС е, че те всъщност предлагат нещо, което през 2015 г. отхвърлиха при разделянето на ВСС. „Много сериозен повод за дебат е предложението на ДПС.“, отбеляза Славев и допълни, че е друг въпрос дали хора, които са в списъка „Магнитски“ е морално и политически приемливо да правят конституционна реформа на съдебната власт. А и много неща могат да бъдат направени и без промяна в Конституцията, за да се подобри ефективността на съдебната власт. Основната спирачка и основният проблем е, че структурата на ВСС е конституционно уредена, а тя е много проблематична. Не може половината от състава на ВСС да се избира от парламента. Той трябва в мнозинството си да бъде съставен и избран от магистрати.

За да илюстрира някои от позициите си, Славев даде пример с една от темите, по които към момента работи БИПИ, а именно възнагражденията в съдебната система, където се наблюдава изключително неравномерно разпределение, а това може да бъде корупционна предпоставка. „Т. е. има неща, които могат да бъдат променени и в Закона за съдебната власт, вкл. и чрез практики на ВСС, за да може системата да бъде оставена да работи без външни неправомерни въздействия, защото българите заслужаваме независима съдебна власт.“, заключи д-р Славев.

Интервюто на Живка Танчева с д-р Теодор Славев  може да чуете ТУК

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!