* Интервю на Самуил Огнянов, 24 часа

Премиерът Бойко Борисов ме покани след консултации с широк кръг от хора, казва кандидатът за шеф на БНБ, предложен от ГЕРБ.

България трябва да влезе в единния банков надзор.

Нужен е стрес тест на активите на банките, но да е през юли 2016 г.

– Г-н Радев, какво ви накара да приемете поканата да оглавите БНБ?

– На първо място, възможността да направя нещо полезно за страната си в труден момент и на толкова отговорна позиция. Разбира се, и начинът, по който беше отправена поканата: необходим ни е професионалист с доказани качества в страната и чужбина без политически и бизнес обвързаности.

– Кой ви покани?

– Премиерът Борисов, който ме информира, че е консултирал поканата с широк кръг от хора. Получих също така ясни индикации за подкрепа от парламентаристи от различни групи и колеги от съсловието, чието мнение високо ценя.

– От ГЕРБ ви посочиха като най-подходящ за поста. Защо смятат така? Все пак от години не сте в България.

– Те могат най-добре да отговорят на този въпрос. Предполагам, че са взели предвид факта, че

моят опит е граден и тестван в България, при това в трудни условия

Все пак съм бил зам.-министър на финансите в шест правителства и основателно или не, някои ме свързват с постигнатата фискална консолидация.

Именно опитът и постиженията ми в България са основната причина да бъда приеман добре навън, а не обратното. Друг фактор, който те най-вероятно са отчели, е десетгодишният ми опит в управление на банки, включително участието ми в управлението на най-старата международна банка за развитие в Европа.

– Държите ли да получите подкрепа от всички партии в парламента?

– Всеки би се радвал да получи широка подкрепа, но в случая въпросът е не толкова личен, колкото институционален. При сегашната криза на доверие в БНБ и при безпрецедентната ситуация на юг от нас управител с половинчат политически мандат би бил институционален проблем за страната. В този смисъл трудно би се намерил по-лош момент от сегашния за тяснопартийни сметки при вземането на решение за нов управител на БНБ и неговия екип.

– Какви спешни промени са нужни в БНБ?

– Има сериозен проблем със структурата на управление на БНБ. В момента почти

всички правомощия и отговорности по банковия надзор са концентрирани в един от подуправителите

на банката, чиято позиция при това е вакантна от доста дълго време.

Това прави цялата система на надзор силно уязвима на външен натиск и влияние. Тук са необходими бързи законодателни промени, които да ангажират отговорността на управителя и на целия управителен съвет.

– Трябва ли банковият надзор да има по-широки правомощия?

– Правомощията на банковия надзор са достатъчни, но трябва да се промени начинът, по който те се упражняват от управителния съвет. Една от най-важните непосредствени задачи е да се реорганизира дейността на надзора в съответствие с Базелските принципи за ефективен банков надзор, които са признатият международен стандарт в тази сфера. Ако бъда избран за управител, подробен план за развитие на банковия надзор в съответствие с тези принципи ще бъде подготвен и публично обявен не по-късно от края на септември.

– Може ли да има гаранция, че няма да се повтори случаят КТБ?

– Проблеми в банковия сектор е имало и ще има. Целта е да се създаде надеждна институционална рамка, която да гарантира, че те няма да прераснат в криза, подобна на тази с КТБ. Основа на тази рамка ще бъде законът за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции, чийто проект вече е подготвен от правителството с експертно участие от БНБ.

Проектът предвижда, наред с другите промени, създаването на специално звено за преструктуриране към БНБ, независимо от структурите, отговорни за банковия надзор, и фонд за преструктуриране на банки, попълван от самите банки и управляван от фонда за гарантиране на влоговете.

Необходимо е законът да бъде приет възможно най-скоро,

което ще позволи на новото ръководство на БНБ да пристъпи без отлагане към неговото изпълнение.

– Как оценявате предложенията, които дават възможност за одържавяване на банки?

– Това е само една крайна и временна мярка от всеобхватния инструментариум, предвиден в този законопроект, който включва редица други инструменти и мерки за постигане на финансова стабилност при проблеми в банковия сектор.

Законодателното установяване на този инструментариум ще даде възможност за адекватна реакция при възникването на такива проблеми, избягвайки некоординирани действия и прехвърляне на отговорности, които, за съжаление, наблюдавахме в случая с КТБ.

– Нужен ли е стрес тест за активите на банките?

– Да, възстановяването на доверието минава през такъв тест. При това решението за неговото провеждане вече е взето, независимо че текущите индикатори за състоянието на нашия банков сектор и като капиталова адекватност, и като ликвидност са добри. Това

ще бъде изключително важен тест не само за търговските банки, но и за БНБ

и е необходимо да бъде проведен много качествено.

В същото време, ако бъда избран за управител, ще убедя нашите външни партньори, че тяхното изискване такъв тест да се проведе до края на текущата година е нереалистично и ще създаде повече проблеми, отколкото ще реши.

– Какъв е реалистичният срок?

– Краят на юли 2016 г., предложен предварително от правителството, е достатъчно реалистичен и напрегнат срок. Ако пристъпим към изпълнението на тази задача в рамките на следващия месец, ще трябва да преминем през три етапа: подготвителен, до края на октомври т.г., през който трябва да се определят нейният обхват и методология и да се проведе избор на консултанти на БНБ и външни одитори и оценители; същински, до края на май 2016-а, включващ преглед на качеството на активите на банките, анализ на данните и изготвяне на предварителен доклад. И заключителен, до края на юли 2016-а, през който банките ще бъдат запознати с резултатите от прегледа и ще се проведе стрес тест на банковата система на база на тези резултати.

– Трябва ли България да се стреми да влезе в единния банков надзор?

– Категорично да. Въпросът е по какъв начин. Единият е стандартен, чрез преминаване през Валутния механизъм II, изпълнение на критериите и пълноправно членство в еврозоната, с което автоматично се присъединяваме към всички нейни сегменти, включително единния банков надзор. Другият, който може да бъде наречен асиметричен, е по линия на новосъздадения механизъм за близко сътрудничество, при който определена страна може да се присъедини към единния банков надзор, без да е член на еврозоната.

В този случай

страната поема всички произтичащи задължения,

но не получава правата на пълноправен член, включително не участва във вземането на окончателните решения и няма достъп до ликвидна подкрепа по линия на ЕЦБ или капиталова подкрепа по линия на Европейския стабилизационен механизъм. Важно е решението по този въпрос, което в крайна сметка се взема от правителството и парламента, да се ръководи не от идеология или краткосрочна политическа целесъобразност, а единствено от интересите на страната.

– Имате ли вече екип, който да влезе с вас в БНБ?

– Имам конкретно виждане за хората, които ще номинирам, ако бъда избран за управител. Ще бъде обаче безотговорно, най-вече към тях, ако предварително започна да обявявам имена.

 

CV

 Роден на 12 юли 1956 г.

 Завършил е УНСС. Има специализации в чужбина, включително в университета “Джорджтаун” във Вашингтон

 Над 20 г. работи в Министерството на финансите. Бил е зам.-министър в шест правителства след 1991 г.

 Член на НС на Експресбанк от 1996 до 1999 г. и член и зам.-председател на Банката за развитие на Съвета на Европа от 1995 до 2002 г.

 От 14 г. работи в МВФ, ръководи мисии в сферата на управление на публичните финанси за над 20 страни

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

ноември 2025
П В С Ч П С Н
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

В ПАРЛАМЕНТА:

Народно събрание Новини от Народно събрание

  • Народното събрание отхвърли ветото на президента и прие повторно промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход
    by 'parliament.bg' on 12.11.2025 at 22:00

    Народното събрание отхвърли ветото на президента и прие повторно промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Измененията, които се отнасят до въвеждане на фигурата на особения търговски управител на активите на „Лукойл" в България и разширяване на неговите правомощия бяха подкрепени със 128 гласа „за" 59 - „против" и без „въздържал се". Промените в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход бяха приети от парламента на 7 ноември 2025 г. На 12 ноември 2025 г. президентът Румен Радев наложи вето на измененията. Народното събрание прие на първо четене родителите на деца до 12-годишна възраст да могат да работят на непълно работно време или от разстояние през лятната ваканция на децата. Законопроектът за изменение на […]

  • Изложбата „Ретроспекция на цивилизацията“ беше открита в Народното събрание
    by 'parliament.bg' on 11.11.2025 at 22:00

    Изложбата „Ретроспекция на цивилизацията“ беше открита в Народното събрание. Автор на експозицията е художникът Николай Стайковски, чието творчество е тематично свързано с културно-историческото наследство. Показаните картини и графики са вдъхновени от енеолитната керамика, тракийската митология, средновековните църкви, манастири, градове, крепости, герои и светци. Събитието е по инициатива на народния представител Валери Лачовски, койтo подчерта ефирната естетика и древната символика на произведенията в изложбата. По думите му творбите на Николай Стайковски носят богатството на българската духовност и се отличават с жизненост, светлина и позитивно съдържание. Валери Лачовски изтъкна особения интерес на автора към орфистазите и тайните послания на прабългарската руническа писменост.  Изкуството добива смисъл, когато достигне до нас и успее да ни […]

  • Народното събрание реши да бъде създаден Национален декарбонизационен фонд
    by 'parliament.bg' on 11.11.2025 at 22:00

    Народното събрание прие на второ четене изменения в Закона за енергийната ефективност, които предвиждат да се създаде Национален декарбонизационен фонд чрез преобразуване на Фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници". Предвижда се Националният фонд за декарбонизация да бъде основна финансова структура в подкрепата на сградния фонд в България. Фондът ще осигурява и създаването на единна точка за техническа помощ по модела на "едно гише" или подобен механизъм. Националният фонд за декарбонизация ще финансира изпълнение на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност и насърчаване на дейности за производство и потребление на енергия от възобновяеми източници в сгради, предвиждат приетите текстове. Средствата на фонда ще се набират от дарения от международни финансови институции, международни фондове и български и […]

  • Възстановяването на парламентарния диалог и задълбочаване на двустранните връзки между България и Ливан обсъдиха председателят на Народното събрание Рая Назарян и президентът на Ливан Жозеф Аун
    by 'parliament.bg' on 09.11.2025 at 22:00

    Възстановяването на парламентарния диалог и задълбочаване на двустранните връзки между  България и Ливан обсъдиха председателят на Народното събрание Рая  Назарян  и президентът на Ливан Жозеф Аун. В срещата участваха заместник-председателят на парламента Костадин Ангелов и председателят на Комисията по външна политика Йорданка Фандъкова. Рая Назарян посочи по време на разговора, че това официално посещение се осъществява преди предстоящото отбелязване през 2026 г. на 60 години от установяването на дипломатическите отношения между двете приятелски страни. Тя изрази увереност, че визитата ще насърчи връзките във всички области на взаимен интерес. Председателят на парламента припомни, че последните контакти между двата парламента са били в далечните 1999 и 2000 г. и изрази желанието на Народното събрание да засили връзките си с ливанския парламент. В 51-вото […]

  • Народното събрание прие промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход
    by 'parliament.bg' on 06.11.2025 at 22:00

    Народното събрание прие на две четения в рамките на едно пленарно заседание промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Измененията се отнасят до въвеждане на фигурата на особения търговски управител в "Лукойл – България". С тях се разширяват функциите на особения търговски управител на обект от критичната инфраструктура в страната. Предвидено е законопроектът да влезе в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник“. Наложените санкции над активите на "Лукойл" ОAO реално ще доведат до спиране работата на рафинерия "Нефтохим" в Бургас поради отказ на всички контрагенти да извършват плащания с дружествата, собственост на "Лукойл" ОАО в България, се посочва в мотивите на вносителите на законопроекта – народни представители от "ДПС– Ново начало", ГЕРБ-СДС, "Има такъв народ" и […]

Последвайте ни: