ДО

                                                                     МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА Р БЪЛГАРИЯ

                                                                     НА ВНИМАНИЕТО НА:

                                                                     Г-ЖА МЕГЛЕНА КУНЕВА

Заместник министър-председател по координация на европейските политики и институционалните въпроси

 

 

СТАНОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКИ ИНСТИТУТ ЗА ПРАВНИ ИНИЦИАТИВИ (БИПИ)

Относно: Проект на Закон за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности (22.05.2015 г.)

Предотвратяването на потенциални корупционни практики и справянето с корупцията са едни от най-сериозните проблеми на нашето общество през последните 25 години. Бяха изписани редица документи и създадени редица органи за преборване на повсеместната корупция, но резултатът от тяхната работа остана незадоволителен. Същевременно в обществото се настани твърдото усещане, че без някакъв елемент на корупция, нищо свързано с държавнатата администрация – било на местно или на национално ниво, няма да се осъществи. От изключение корупцията се превърна в правило, в необходимост за получаване на услуги, дължими иначе по закон. Особено опасна е тази практика по високите етажи на властта, защото тя възпитава поведение на недосегаемост и елиминира конкуренцията.

Настоящият проектозакон прави опит да създаде механизъм за контрол и проверка още на входа към висшата държавна администрация и по този начин да действа превантивно. Коментарите на БИПИ са насочени най-вече към някои принципни положения в тази превантивна рамка.

1) Относно разпоредбата на чл. 4 предлагаме „Политиката за” да отпадне, тъй като думата носи особена тежест в контекста на други сфери от обществения живот. Макар и в мотивите към проекта да се споменава, че Националното бюро за предотвратяване на корупцията е независим държавен орган за осъществяване на политиката за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности, в разпоредбите на закона употребата й не е уместна.
2) В чл. 4, т. 3 е предложен принципът „пропорционалност на намесата в личния и семейния живот”. Предлагаме да бъде дадена легална дефиниция на този принцип с оглед на неговата важност и на възможностите за разнопосочно тълкуване.
3) В обхвата на лицата по чл. 5, ал. 2 следва да попаднат и лицата, представляващи държавата в органи на търговските дружества с държавно участие в капитала.

4) В чл. 10, ал. 1 е нужна по-прецизна дефиниция на „поне 5 години на ръководна длъжност”. Пораждат се следните въпроси: изискването се отнася само за държавна длъжност или и за такава в частния сектор? В каква релевантна сфера на дейност и без прекъсване ли се има предвид да бъдат тези 5 години? Това са въпроси, които е важно да бъдат нормативно прецизирани с оглед високата заявка, която поставя Бюрото за бъдещата си работа.

 

5) В чл. 11, ал. 1 предлагаме мандатът на директора и на заместник-директора да бъде с продължителност от 3 години с право на не повече от два последователни мандата. Намираме, че такава продължителност на ръководен позиция съобразява стандартите за демократичност, които България се стреми да приложи спрямо управлението на публични структури, а и за да се предотврати т.нар. срастване с власт за определени лица.

Относно процедурата за назначаване на нов директор и на заместник-директор предлагаме същата да се ОТКРИВА не по-рано от 6 и не по-късно от 3 месеца. Опитът на БИПИ от наблюдения на процедури за избор на ръководни позиции в съдебната власт и в други сфери на публичния живот, е показал, че краткото време дава основания за съмнения за предварително взети решения, симулиран избор и в крайна сметка на корупционни практики и в тази област. Предлаганият от нас срок не е самоцелен, а необходим, за да може процедурата да престои, да се „уталожи” във времето и в общественото внимание. Този срок ще потвърди и намеренията на назначаващия орган за провеждането на прозрачен и отговорен избор.

Във връзка с това, в чл. 17, ал. 2 намираме за необходимо да се въведе и допълнително изискване на наличие на общ трудов стаж от поне 5 години за назначените за инспектори в Бюрото. Настоящата разпоредба предвижда изискване, изключае проверката за почтеност, единствено за наличие на висше образование.

 

6) Провеждането на ежегодния независим външен одит по чл. 22, ал. 1 също следва да се разпише по- подробно, най-вече по отношение на процедурата за избор на външен одитор и обхвата на проверката.
7) Извършването на проверка за имущественото състояние на лицето, заемащо висша публична длъжност, следва да се разпорежда при установено несъответствие в размер на и над 5 000 лв., а не 10 000 лв, както е предвидено в чл. 34, ал. 2. Отбелязваме, че в Проекта на ЗИД на Закона за съдебната власт от 29.05.2015 г. също се предвижда установяване на заключение за несъответствие при суми над 5 000 лв. (вж. чл. 175в от ЗИД на Закона за съдебната власт от 29.05.2015 г.).

 

Относно предвидения 6-месечен срок за извършване на проверка от образуването й е добре да се предвидят основания за удължаване на срокове за извършване на конкретни действия по проверката; вкл. да се установи до какъв етап или по всяко време се има предвид проверяваното лице да може да представя и сочи нови доказателства (чл. 38, ал. 3). Необходимо е да се уточни дали докладът по чл. 39, ал. 1 също се изготвя в този 6-месечен срок. Настоящата формулировка е неясна в тази посока.
8) България е република с парламентарно управление. Предложеният модел за избор на директор на Националното бюро за предотвратяване на корупцията не уплътнява налагането на парламентаризма като практика за развитие на демократичната институционална инфраструктура. Ръководителят на органа, натоварен да предотвратява корупцията по високите етажи на властта трябва да бъде еднакво отдалечен от нея. Народното събрание е институция, която предлага пространство за политически дебати и различни гледни точки при вземането на решения.

На база на изложеното, предлагаме в проекта на закон да се премине към модел, при който директора на Бюрото се назначава от Народното събрание при изчерпателно регламентирана процедура. Назначаването на директора от Народното събрание по предложение на министър-председателя ще доведе до допълнителна легитимност на избрания кандидат. Нашето предложение за назначаване на Директора на Бюрото от Народното събрание реферира и към чл.8 във връзка с чл.14, ал. 1, т.7 и чл. 35, ал.4 от законопроекта.

БИПИ призовава в проекта на закон да бъде разписана подробно процедурата по избор, включително с необходимите задълбочени проверки на професионалните и нравствени качества на кандидатите. Във връзка с това бихме искали да Ви запознаем с разработените от нас Единни правила за издигане на кандидатури, представяне и публично оповестяване на документи, изслушване на кандидати, подготовка за избор и избор на органи по действащото законодателство. Документът представлява „идеален“ модел за провеждане на назначения, гарантиращи прозрачност, почтеност и отговорност на назначаващия орган. С активното участие на БИПИ, част от принципите на исканите от нас стандарти за назначенията, бяха въведени в Правилника за организацията и дейността на 43 Народно събрание.

Експертният екип на БИПИ е на разположение за бъдещо сътрудничество.

 

05.06.2015 г.

Екипът на Български институт за правни инициативи

Колко полезен беше този пост?

Маркирайте звезда, за да гласувате.

Среден резултат 0 / 5. Брой гласове: 0

Няма гласове до момента! Бъди първият гласувал!

Кого избира НС?

Календар

юни 2025
П В С Ч П С Н
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

В ПАРЛАМЕНТА:

Многовековна Хисаря винаги се е отличавала със своята топлота и гостоприемство, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова. Тя беше официален гост на закриването на Празниците на град Хисаря 2025 г. Наталия Киселова отбеляза, че през тази година празниците са се провели под мотото „Традиция, култура, вдъхновение“ и това не е случайно. Всяка година древна Хисаря се превръща в център на изкуство, музика и творчество, подчерта председателят на парламента. „През последните седем дни Хисаря бе най-цветната сцена на открито в нашата страна. Десетки и стотици имаха възможност да се изявят, да се срещнат с обичани и утвърдени артисти, които предложиха [повече]

Парламентът прие на второ четене Законопроект за пазарите на криптоактиви. Вносител на законопроекта е Министерският съвет. Със законопроекта в националното законодателство се въвеждат мерки за осигуряване на условия за прилагане на изискванията на регламенти на Европейския съюз относно пазарите на криптоактиви, информацията, придружаваща преводите на средства и прехвърлянията на определени криптоактиви, както и мерки, свързани с оперативната устойчивост на цифровите технологии във финансовия сектор. Във времето за парламентарен контрол на въпроси на народни представители отговориха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министрите Мариaн Бачев, Петър Дилов и Даниел Митов.   [повече]

Присъединяването към еврозоната е с огромен потенциал да се превърне в катализатор за успешното развитие на България в условията на глобална несигурност. Това заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова на 33-тото издание на годишните банкови награди „Банка на годината“. От всички нас - институции, бизнес, общество, зависи да използваме потенциала и да го развием, отбеляза още Наталия Киселова. Тя изрази увереност, че с общи усилия ще преодолеем предизвикателствата, за да отчете всеки един български гражданин, всеки предприемач ползите от членството в еврозоната и от стабилния ни банков сектор. Председателят на парламента посочи, че бизнесът, синдикатите, академичните среди и неправителственият [повече]

Неплатежоспособен е длъжник, който в продължение на повече от 12 месеца не е в състояние да изпълни изцяло или частично едно или повече изискуеми парични задължения на обща стойност над 10 минимални работни заплати. Това записа парламентът, който прие на второ четене  Закон за несъстоятелност на физическите лица. Длъжникът има право да иска откриване на производство по несъстоятелност и да упражнява предвидените в този закон права, ако е добросъвестен, прие Народното събрание. Той осигурява своята издръжка по време на производството по несъстоятелност от несеквестируемите си доходи по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, а в случай че няма такива или са [повече]

Авариите в Чернобил и Фукушима са във фокуса на документалната изложба „Катастрофата на мечтите“, която беше открита в Народното събрание. Експозицията включва близо 40 фотоса на Александър Тишченко (Алекс Луна) и Шигеру Йошида, които засягат психологическите и естетическите последствия от два от най-големите ядрени инциденти в света. Събитието бе организирано по инициатива на народния представител Любен Дилов-син и на председателя на парламентарната Комисия по отбрана и на Групата за приятелство България – Украйна Христо Гаджев. Изложбата е важна за всички българи, защото страната ни беше една от най-пострадалите държави от аварията в Чернобил, подчерта Любен Дилов-син. По думите му това [повече]

Председателят на Народното събрание Наталия Киселова прие от името на българския парламент председателството на Парламентарната асамблея за Черноморско икономическо сътрудничество (ПАЧИС). От 1 юли 2025 г. Народното събрание на Република България ще ръководи парламентарната асамблея за период от шест месеца. Делегация, водена от председателя на Народното събрание Наталия Киселова, е в Баку за участие в 65-ата генерална асамблея на ПАЧИС. Въпреки променящия се геополитически дневен ред, сме решени по време на нашето председателство да допринесем за процеса на засилване на интерпарламентарното сътрудничество като се фокусираме върху устойчивостта, културната интеграция, управлението на кризи и международните партньорства, отбеляза в приветствието си към [повече]

Азербайджан е ключов партньор на България в областта на енергетиката, заяви председателят на Народното събрание Наталия Киселова по време на среща с президента на Република Азербайджан Илхам Алиев. Българска парламентарна делегация, водена от председателя на парламента, участва в 65-ата генерална асамблея на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество (ПАЧИС), която се провежда в Баку. Наталия Киселова изрази задоволство от възможността да разговаря с президента на Азербайджан и даде висока оценка на двустранния политически диалог на всички нива. Той дава възможност за обсъждане на текущите двустранни въпроси, както и за обмен на мнения по актуални регионални и глобални теми, допълни тя. [повече]

Парламентарните връзки и сътрудничеството в областите на енергетиката, транспортната свързаност, образованието, културата, туризма и околната среда обсъдиха председателят на Народното събрание Наталия Киселова и председателят на Милли Меджлиса на Азербайджан Сахиба Гафарова. Наталия Киселова отбеляза, че оценяваме взаимодействието между парламентите като важен градивен елемент в развитието на отношенията между Република България и Република Азербайджан, укрепващ стратегическия диалог и допринасящ за надграждане на двустранните връзки. Поддържането на парламентарни контакти на високо равнище, включително и между парламентарните комисии и групите за приятелство играят важна роля за развитието на българско-азербайджанските отношения като цяло и съдържат неизползван потенциал, който в бъдеще следва да оползотворим, [повече]

Последвайте ни: